Nyfniken skrev:
Konstigt svar på frågan, men... Ok.
Försökte nog bara förtydliga att det kanske inte är plattsättare som flytspacklar större ytor...ber om ursäkt om jag är otydlig.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Nu tror jag att jag kommit på en smart metod för flytspackelhanteringen som slår flytspackelpumpningen på fingrarna.

Flytspackelpulvret borde vara enkelt att blåsa torrt genom en tryckluftslang med hjälp av en vanlig kompressor. Då borde man kunna blåsa flytspacklet till ett litet blandningsaggregat där man kopplar in en vattentillförsel. Sedan mäter man mängden flytspackelpulver som tillförs genom optisk flödesmätning och tillsätter automatiskt rätt mängd vatten. Därmed borde hela flytspacklingen klaras av enkelt och hyfsat snabbt av en person som inte behöver bära säckar, och det är bara en liten del av maskinen som måste rengöras. Maskinen bör också kunna bli väldigt liten och lätt - ungefär som en spikpistol.

Sågningar av idéen mottages ;)

Jo det är nog en lösning som kan ta sin tid att konstruera och testa ut. Sånt är kul om man har tid.

Optisk flödesmätning?
Var tar spackeldammet vägen? Det dammar även när man vispar när det ligger lite fritt pulver som inte blivit blött ännu.

Kommer ihåg när en ny skrivartekniker på firman jag jobba på var ute på ett av sina första uppdrag ute hos en kund för rengöring av en färglaserskrivare. Han hade en burk med tryckluft och råkade i sin rengöringsiver rikta luftströmmen rakt in i det öppna gula tonermagasinet. På nån tiondels sekund hade det mesta av det gula pulvret lämnat skrivaren och färgat hela skrivarteknikern, skrivaren, allt i rummet inklusive golv, väggar och tak.

Optisk flödesmätning innebär att man mäter med hur mycket ljus som blockeras i ett rör flera gånger i sekunden. Det bör man sedan kunna kalibrera så att man vet hur mycket pulver som passerar mätpunkten.

Jag tänkte mig att allt blandas i en liten burk, och att frånluften filtreras innan den går ur. Då bör det bli dammfritt.

Nu blev jag sugen på att konstruera. Synd att jag inte har tid.

Ja nu gick en till oppfinnarjocke igång. Glädjande!

Dock är det nog inte nödvändigt att blanda in elektronik. Bäst att ta måttliga steg, har man förbättrat spacklingen ett par procent med basverktyg detta århundrade ligger man bra till. Hur mycket har t.ex hjulet utvecklats? Det ligger väl i det häradet.

Blandarpump finns och nåt mellanting mellan sån och vispar och bärande kunde vara en variant. Det ska va billigt också, helst som en tillsats till en visp. Om en eller två blandar och häller i pumpen t.ex spar man bärandet och tyngd för spacklaren och lite förbättrad precision som jämnt flöde borde ge.

Tror att en impellerpump av engångstyp dvs billig och monterbar på en visp som monteras som en utombordare som testas i tunna inför sommarens turer kunde funka. Den kunde vara en bra hjälpreda för solospacklaren. Låt vispen puttra på lämpligt varvtal och hålla smeten välblandad, greppa slangen och börja spackla.

Med stor bytta kan ett litet rum spacklas klart på en sats.

En sån kanske jag kunde fixa. I drömmen åtminstone!

nu vet jag inte om pelpet skojade eller om han var allvarlig...

men spackel ska inte blandas i en liten burk och sen hällas /pumpas ut, spacklet ska mogna ju längre desto bättre (inom rimliga gränser så klart) även om man har pumpen så man klarar sig med 10m slang så kopplar man på kanske 40m för att spacklet ska hinna "götta till sig"

När man blandar i hink så blandar man ju oftast nån minut (här slarvas det nog endel mot tillverkarens anvisningar) och sen bär man och till sist slår man ut det...

Ang separation så ju grövre spackel (större / tyngre ballast) så desto fortare separerar det, kanske några min för ett "fiber" spackel

Vad menas med att spacklet separerar?

Jag skojade inte utan testade idéer, och med 90% sannolikhet är iden dålig. Men jag tänkte mig att om man vispar spacklet hårdare och snabbare i en liten burk så skulle det inte behöva någon längre mogningstid.

nyfiken: det tyngre materialet i spacklet sjunker, så det blir vatten överst i hinken och en tjock smet i botten

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
har för mig att cementkornen har en hinna av något material och den hinnan bryts ner vid mognaden så det går nog inte att skynda på.

Hinnan är något som tillverkarna lägger till genom blandning av cementen och något annat material

Är väldigt osäker på ovanstående så ta det inte för någon 100% sanning

Jo det är nog de tillsatserna som spökat under åren. Det var spackelskandaler på sjuttitalet med mögel och förstörda golv som fick saneras. Hade en kompis som tänkte starta en firma i branschen men blev mäklare istället. Det var hans lycka när firmorna kursade efter några jobb som skitit sig.

Även nu skiljer man på spackel på platta och bjälklag. På plattan blir fukten ibland 100% vilket många flytspackel inte klarar.

Det beror på de ingående tillsatserna. Har för mig att kasein är en sådan. Ingår väl i ost.

korsdå skrev:
Det beror på de ingående tillsatserna. Har för mig att kasein är en sådan. Ingår väl i ost.
Det skulle förklara smaken på vissa ostar. :wow:

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ja då var golvet slätt och fint. Norska Hey'di lånade ut en effektiv spackelpump. Det regnade men jag spände upp en presenning över gården och två spräckte säckar och två gick med slangen. Spacklet var av typ som klarar fukt för säkerhets skull.

Hey'di som i Göteborg representeras av Derome vill in på svenska marknaden och tillhandahåller spackelpump gratis. Derome bjöd på jättefina mackor och till lunch hade vi hämtmat som vi bjöd på.

Då slapp vi alltså bära hinkar och köra vispar. 80 säckar och en arbetsdag varav två timmar för att hitta en anslutning till vattenslangen. Den som följde med pumpen passade inte.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.