H
Helioz: [citat] Om källaren är väldränerad och inte har några fuktproblem skulle det även gå att limma upp renoveringsgips med gipsbruk direkt på innerväggen och sedan efter spackling måla på det. Även spackling direkt med husfix skulle kunna fungera. Finns det dock minsta risk för tillskjutande fukt bör allt utföras i mineraliska material och diffusionsöppna färger.
3 svar · 4,0k läst
·
O
oceanis: Var dom finns exakt placerade är ju en svår fråga att svara på men det var främst i Yxhultfabriken utanför Kumla som man använde alunskiffer i sin produktion och därmed hittar man mest hus med blåbetong i mellansverige och Stockholms området. I Skåne tillverkade Siporex sina block med annat material som finns naturligt i Skåne och det är då främst cement och kalk. Och man
34 svar · 7,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Attans! Den läste jag i, men hade väl tydligen ögonen där bak. Det funkar alltså med en (1) 12mm skiva för EI30 i mitt fall. Tack så mycket!
2 svar · 4,3k läst
thomas33
thomas33: Kan du inte köpa eller själv gjuta betongbalkar som du lägger på pelarna? Annars är det klassiska när det gjuts valv, att använda en massa stämp och form. http://www.svenskbetong.se/statik-sb/kontorshus/bjaelklag/formsaettning.html
1 svar · 1,6k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Rita upp detta med virkesimensioner och då borde vilken seriös takstolstillverkare kunna ge dig ett svar. Hållfasthetslagarna gäller i hela landet.
5 svar · 3,8k läst
·
D
DanielSTR: [citat] Snabbt svar:) Jag har som sagt väldigt dålig koll på detta med huskonstruktioner och hur laster ska fördelas och det blir inte bättre av att det är byggt -44 som man byggde då. Innan jag såg ritningarna så misstänkte jag att den väggen som skall vara kvar skulle vara bärande då den verkade gå mitt i huset samt över hjärtväggen i källaren. Men enligt ritningen är det ju
2 svar · 1,6k läst
·
H
haindar: Har en liten fråga. Skall bygga om en del av ett loft som skall belastas med skrivbord, garderob och självklart klara typ att några personer kan vara där utan att det rasar. Spännvidden är 2.25 x 2.90m. Jag tänkte bygga detta på IPE 80 balkar med 30 c/c. De skall ligga på en regel (45x140) som jag på ena sidan fäster i 90x90 limträbalkar (dessa bygger upp 2,25 väggen) och på andra
0 svar · 978 läst
A
Androw: Nä inte märkbart, men lite fukt är det ju så klart
2 svar · 819 läst
B
SBH: [citat] finns mycke olika hjul att välja
5 svar · 2,2k läst
·
A
andan_4: Tack för detta! Jag kommer bygga väggen för nedre plan först, och därefter lägga bjälklaget ovanpå. Annars är din ide' om hela reglar bra. Detta mycket för att jag vill maxa höjden på övervåningen och ej kan räkna på detta tillräckligt noga än. Kan man inte sätta en kantbalk utanför bjälklaget på 220mm som hamnar precis ovanför min 170 regel i nedersta väggen? Betyder
2 svar · 2,4k läst
·
Villa vista
Villa vista: Klurigt Fråga någon av byggfirmorna om de har nån kontakt som kan göra beräkningar. Då kan de ansvara för både bygge och dimensionering. Om det är en bärande vägg
6 svar · 7,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Du ska väll ha bredare dörrfoder än 30 mm? Sätt den då för det tjockaste golvet.
8 svar · 10,1k läst
O
oceanis: Om det är små fina sprickor är det med största sannolikhet sk krympsprickor som troligtvis beror på för snabb uttorkning. För att undvika detta ska man se till att förvattna väggen och under tiden putsen brinner också eftervattna putsens yta. Normalt så spelar denna typ av sprickor inte någon roll för hållbarheten såvida du inte fått "bom", dvs att putsen inte fäst i underlaget.
2 svar · 9,0k läst
J
johannamalena: [citat] Tack för tipset. Varit och införskaffat mig husfix nu, kom nämligen på att jag inte kan sätta gips då det bygger ut för mkt för det nya köket 😊
3 svar · 4,2k läst
·
FreQa
FreQa: Det är just det att golvet egentligen står helt fritt från väggen så att skruva ihop dom låter som jag skapar mer problem. Dka golvet hängas upp i något är det i grundmuren. I befintliga rummet, ja där får jag lösa det på något sätt. Ingen annan som haft liknande problem?
7 svar · 2,5k läst
·
J
Jimp: Skar bort all fog i hörnen...det var ett ordentligt överflöd på sina ställen. Efter det fyllde jag ut med spackel. Jag försökte runda ytterhörnen. Det blir spännande att slipa i morgon... Återkommer med bilder, alltid intresserar det någon...:)
8 svar · 4,5k läst
·
H
huggan: Om det är gjuten betong så ja med 99% säkerhet.
4 svar · 4,9k läst
J
johannamalena: tanken är att det nya kaklet inte kommer sitta lika högt upp som det jag har nu och tänkte då att jag sätter en gipsskiva för att jämna ut och sedan måla vitt på det som inte kommer vara kaklat och sätter då, hade jag tänkt, en gipsskiva från golv till tak eller är det onödigt mycket?
3 svar · 1,4k läst
V
vectrex: Vill du verkligen behålla valvet och vill klä in det med foder så tror jag det enkaste (läs, minst omständiga) är att köpa fin plywood i tillräcklig tjocklek (minst 35 mm), troligen får du limma ihop 2 st 18mm. Sen får du sticksåga/fräsa ut den rundade formen ur en hel skiva. Sedan blir det en del fräsning för att få rätt profil, men det går! Slipa och måla så kommer det bli
7 svar · 10,4k läst
·
Maveric77
Maveric77: Som uppdatering kan jag nämna att jag bestämde mig för att riva ner allt... Fy f*n vad det dammade! Det fanns ingen isolering alls, utan bara gammalt murbruk och små tegelbitar. Det låg ett 7 cm lager av detta ovanpå de plank som jag skulle riva ner, och nu ligger allt på golvet och det blir till att bära upp det från källaren med hinkar! *suck* Som grädde på moset så dammade det så
4 svar · 3,2k läst
T
Thomas_Blekinge: Hur menar du detta: dörrspegels avstånd är längre i ena änden av dörren Det blir inte riktigt klart vad du menar med dörrspegel här.Avstånd mellan vad? Att dörrfodret ska vara samma listmodell som golvlisten känns märkligt. Golvlister brukar ha en skarp kant nedåt och en rundad kant uppåt. Att använda samma till dörrföder känns fel.
1 svar · 1,3k läst
E
emiper: @fahlis: Försökte leta på nätet efter vilken/vilka dimensioner som var minimum för friliggande takstolar med en spännvidd på 10m men utan resultat. Jag(vi) vågar alltså med viss sannolikhet, med tanke på ditt svar angående takstolarna, ta ner delar av väggen utan större risk?
2 svar · 1,0k läst
·
Matti_75
Matti_75: Dammbindning gör man på synliga betonggolv men behövs inte om man lägger ett annat golv ovanpå.
1 svar · 3,0k läst
M
myrstack: En bild eller två är nog lämpligt här
2 svar · 1,3k läst
·
smiler
smiler: Om dom 2 arkdelarna blir lika funkar de ju... så de är ju stavmänstret som avgör de :)
1 svar · 1,8k läst
·
F
falkn: Jag menar inte att den totala svällning/krympningen blir att träet ökar i storlek utan jag menar på att man bör skilja på de två processerna. Som jag skrev i första inlägget kommer det svälla p.g.a. att det blir varmare, men krympa p.g.a. att fukten torkas ut, förutsatt att det faktiskt är fuktigt från början. Har det legat ute en längre tid nu på vintern när det är torrt så
22 svar · 5,8k läst
roland53
roland53: [citat] Nu hänger jag inte riktigt med? Min idé att ta det översta snittet sist var just att när blocket lossnar så faller det något neråt. (alt 1) Då vidgas ju springan ... eller tänker jag fel?? :confused: Jo, man kommer in i hörnen med denna maskin. Åtminstone om man litar på Husqvarnas beskrivning. ;)
2 svar · 1,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: Svävar den i luften ovanför väggen du ska ta bort så är ju det en god indikation på att den inte bär. Därefter får du fundera på om ytterväggen fortfarande står stadigt när denna innervägg försvinner, antagligen inte ett problem.....
6 svar · 1,7k läst
·
M
mrw: [citat] klockrent ju :) Så får det nog bli :thumbup:
3 svar · 4,1k läst
Johan-
Johan-: Någon som kan rekommendera vilken sorts metod som fungerar bäst. Ställbar kakelhålskärare med hårdmetallspets eller håltagningsborr med hårdmetallflisor? Litet hål och knipsa var ingen vidare metod på sjösten.
0 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.