Mikael_L
Mikael_L: Nackdelen med 150 mm skulle kanske kunna vara cellplastspikarna, som alltså ska vara tillräckligt långa då. Jag kan inte annars komma på någon annan nackdel. Fördelen bör väl vara mindre jobb med ett lager mindre att lägga ut.
1 svar · 1,3k läst
hahalj
hahalj: Haha, jag hade faktiskt börjat fundera lite åt det hållet, tack för visualiseringen! Ingen förvirring alls, tydligt o klart! :):thumbup:
30 svar · 15,5k läst
·
hahalj
hahalj: Det fick bli presenning över ändå, känns dumt att låta det bli blött när jag vet att det ska regna och jag ändå inte kan bygga på några dagar.
2 svar · 4,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det du ser är bara garaget. Men ja, det fönstret, och ett par andra på husgavlarna, skall få sig en omgång akrylfog på det övre fodrets ovansida. Men några bleck blir det inte. Tänk på att en liggande, falsad panel är mycket tätare för regn en en stående lock- eller locklistpanel, som tydligen läcker som ett såll när den har torkat isär några år. Den liggande panelen
4 svar · 12,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Helt klart vettigt! Men jag skulle vilja ha en "kloss" mellan reglarna halvvägs upp också, alltså på ca 1,25 m höjd. Det som brukar kallas kortling. För att fylla den funktionen som den rivna väggens skivor hade, nämligen att staga upp reglarna så de inte böjer ut i den gamla väggens riktning, på den ledden reglarna bara är 45 mm tjocka.
7 svar · 3,1k läst
anders07
anders07: [citat] Jo, jag satte en liten 2kW byggfläkt och plastade runt igår kväll och nu är det stenhårt. Sista gången jag öppnar en säck betong utan att titta på datummärkning!
8 svar · 4,7k läst
D
dsub: Veta att sluta gräv tar typ 250:- extra för att såga upp ett runt hål i befintliga plattor och typ 100:- extra när det gäller asfalt. Blir himla stiligt faktiskt. Att bulta i asfalt skulle jag undvika. Den blir väldigt ostabilt i sommarvärmen.
2 svar · 5,9k läst
-RB-
-RB-: Jag har kört med gipsputs och sedan vanligt väggspackel. Nu var det bara 2 år sedan, men det har inte spruckit än.
3 svar · 1,7k läst
hahalj
hahalj: Aha, låter ju fullt rimligt. Tack! :)
2 svar · 3,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag hade asfaboard (med utvändig spikläkt på) under en vinter på garaget. Jag tyckte den såg rätt fräsch ut sommaren efter och byggde bara in den då. Men visst hade den bucklat sig en del. Jag tror inte att jag velat haft den oskyddad två år, om man säger så.
8 svar · 8,6k läst
S
Supermandus: Tänkte att jag skulle berätta hur det gick. Eftersom jag inte kände mig så bekväm med att köra vinkelslip inomhus (aldrig använt vinkelslip förut) så tog jag omvägen att borra upp betongen runt om spikarna så pass mycket att jag kom åt att klippa dem med bultsax. Ganska bökigt och jag har lite spackelarbete framför mig men resultatet blir nog åtminstone bra. Men attans vilka hårda
12 svar · 6,5k läst
·
S
Stina71: Mycket att tänka på... :) Thomas_blekinge, du skulle alltså lägga det nya golvet tvärtom mot det underliggande? Oavsett allt annat som kan styra?
7 svar · 1,4k läst
N
NordBo: [citat] Hehe ursäkta min dåliga respons. Väntar på svar på förfrågan till besiktningsman.se men om inte deras förslag är rimligt så kommer jag överväga tigerbladsiden. Det är planen för närvarande iaf. Under tiden nikotinsanerar jag hela lägenheten grundligt! Lite kul att jag på en tidning i läggan idag såg en annons med en eboladoktor för röda korset som hade exakt likadan
21 svar · 7,3k läst
·
N
norrbottenstorpet: 1) Vissa typer av kabel får bara förläggas i mark om de läggs i rör, medan kabel avsett för markförläggning kan läggas utan skyddsrör. Välj en kabel för mark, så kan du skippa skyddsröret. Ska dock egentligen ha ett kabelmarkeringsband ovanför, så att om man gräver drar man först upp bandet, inte kabeln. Verkar som om du ska ha minst 4G1,5 (en fas en tändtråd i samma grupp?)
2 svar · 9,9k läst
S
SnickarMartin: Kanske blir bättre om du blandar expander betongen lite blötare så den nästan blir som flytspackel.
1 svar · 2,4k läst
S
smoodi: Ok! Då förstår jag. Ska jag fortfarande ha plast över isoleringen innan jag sätter gipset ? Ska jag sätta distanser på något vis så att det inte finns risk att isoleringen kommer när?
10 svar · 5,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Nja, med masonit över är det ju onödigt. Om du inte tänker bygga ett museum förstås :)
6 svar · 1,3k läst
·
Buford
Buford: Låter bra det! :)
2 svar · 2,1k läst
·
ecb182
ecb182: Ok, svarar på min egen fråga. Det gick naturligtvis inte att få nån firma att komma för ett så litet jobb. Däremot funkade det bra med rätt (hyrd) utrustning. Bilhammare för att ta bort den övre delen och sen kapade jag det undre lagret med en stor vinkelkap/betongkap (350 mm klinga).
1 svar · 1,0k läst
·
Hobbit
Hobbit: Tack alla som svarade Alltid trevligt och kompetent folk man träffar här.:thumbup:
5 svar · 3,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: Är det väv så gäller det att inte väven drar upp sig med trådar el likn, vilket ev kan ske vid borrning, och större risk ju slöare borr. Kanske är bättre att skära upp ett litet kryss och vika undan innan borrning? Är väven av en styv och robust kvalitet så är det kanske inte ett problem, men tyvärr vet man inte det förrän efteråt... Hade det varit trä direkt ovanför väven
9 svar · 4,0k läst
·
människa
människa: Tjena! Hur gick det med projektet? Jag funderar själv på att förlänga vår gräsmatta som slutar i en slänt. Istället för att fylla upp, vill jag bygga en terass och lägga gräs på. Får nog sätta väggar också som skydd mot kyla. Och då får man ju nästan en jordkällare på köpet. Det är väl vinterkyla, dränering & tillräckligt mycket jord så att man inte behöver Vattna
1 svar · 1,5k läst
E
SBH: hade en fin kakelsättare. för att få kaklet i våg. hade han masonit remsor som han spikade in igenom tätskikt :wow:
9 svar · 12,1k läst
A
anaitis: Troligen inte tryckimpregnerad. Den metoden var mkt ovanlig 1958. Jag gissar på ngt cuprinolliknande
4 svar · 12,6k läst
·
P
Peter B: Hej, Tack för svaren! Jag får eventuellt försöka med det. Det verkar ju genomförbart. ☺
3 svar · 2,8k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Använd 145x34 trall, snyggare o stabilare
2 svar · 1,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Allt skall ju täckmålas med två strykningar efter grundningen. Så ett sätt att bestämma sig kan ju vara att i första strykningen måla en bit i den ena nyansen och en annan bit bredvid med den andra. Sedan sätter ni er ner och grubblar, diskuterar och eventuellt singlar slant :) Och så tar ni den valda färgen till resten av första strykningen och hela andra strykningen.
21 svar · 12,0k läst
·
Stefan N
Stefan N: EPS är ju inte så hållbart, det är ju inget att fästa en dörr i.
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.