I en betongkonstruktion är tiporexväggar aldrig bärande, dom är dock armerade så tigersåg behövs. snabbaste är att såga av hela skiten på mitten och slå ner med slägga, se upp så du inte får block över dig dock.
Men om huset är dåligt ritat eller har bristande matrial kan det bli sättningar och det kan bli tryck även på icke bärande väggar, nyper bladet fast när du sågar bör du kolla med proffs.
Det kan även gå el-ledningar i skarvar etc, så se till att det är urkopplat/avstängt.
tiporex block är ofta isatta efer konstruktionen är gjuten.
Men om huset är dåligt ritat eller har bristande matrial kan det bli sättningar och det kan bli tryck även på icke bärande väggar, nyper bladet fast när du sågar bör du kolla med proffs.
Det kan även gå el-ledningar i skarvar etc, så se till att det är urkopplat/avstängt.
tiporex block är ofta isatta efer konstruktionen är gjuten.
Ok, ska youtuba lite bilmaskin, slägga, tigersåg VS. Siporexplatta. Självklart munskydd!
Reservationer noterade. Ska låta den avvägningen mogna lite tror jag; kommentarerna ovan VS. uppenbara risker med att råd på forum (no offense)
* Vilken typ av företag / yrke / utbildning söker jag för att hitta rätt sorts person?
* Tips på kunnigt företag/person som erbjuder denna tjänst (bedömning på plats) I Stockholm norrort?
Reservationer noterade. Ska låta den avvägningen mogna lite tror jag; kommentarerna ovan VS. uppenbara risker med att råd på forum (no offense)
* Vilken typ av företag / yrke / utbildning söker jag för att hitta rätt sorts person?
* Tips på kunnigt företag/person som erbjuder denna tjänst (bedömning på plats) I Stockholm norrort?
Bilmaskin klarar du dig nog utan, riv och sanerings firmor brukar sköta själva rivandet. te.x http://uppsalaindustriskrotning.se/ eller http://www.ufs.nu/rivning-och-sanering . dom jag haft kontakt med, kan va att jobbet är för litet för dom dock = dyr offert.
Vill du va 100 % på bärhet så är det nog en besiktningsman med garanti som gäller, även detta dyrt.
Skulle kört på "vadå? fick man inte göra så?" eller hosta upp en hel del kronor
Vill du va 100 % på bärhet så är det nog en besiktningsman med garanti som gäller, även detta dyrt.
Skulle kört på "vadå? fick man inte göra så?" eller hosta upp en hel del kronor
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Tipset från Jonatan Aasa tycker jag låter som en framkomlig väg.
Be grannen ovanför dansa jenka ett varv mellan varje bit du sågar ner
Ta lite i taget och se vad som händer.Jonatan Aasa skrev:
Be grannen ovanför dansa jenka ett varv mellan varje bit du sågar ner
Hehe ursäkta min dåliga respons. Väntar på svar på förfrågan till besiktningsman.se men om inte deras förslag är rimligt så kommer jag överväga tigerbladsiden. Det är planen för närvarande iaf.KnockOnWood skrev:
Under tiden nikotinsanerar jag hela lägenheten grundligt! Lite kul att jag på en tidning i läggan idag såg en annons med en eboladoktor för röda korset som hade exakt likadan utstyrsel som min saneringsklädsel som jag då stod i. Frågan är: är jag överkitad eller är de underkitade?
Hursom, uppdatering kommer när det händer något med väggen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Den här väggen är väl inte bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man utläsa om väggen är bärande?
Är väggen mellan sovrum och dagrum bärande?
Är blåbetongväggen bärande?
Är väggen bärande? Gullringhus byggt 1981
Planlösningar