A
anaitis: Inga problem att dimensionera. Med så liten platta bör det var enkelt att bara ha 4 pelare. Optimal placering hållfasthetsmässigt brukar vara i femtedelspunkterna. Men låt ngn som kan konstruktion hjälpa dig.
1 svar · 1,0k läst
martin43
martin43: Finns på Jula. 10 st 39,90...Ej toppkvalitet men fungerar bra.
4 svar · 27,0k läst
·
M
Mikael_Swe: [citat] De kommer upp till lägenheten och bär ner allt skräp. Sedan tänker jag att med ett släp ska man fram o tillbaks några vändor. Kommer bli en heldag av det. Känns som att deras prissättning är för generös. Kollade junkbuster. De hade dyrare priser.
2 svar · 2,7k läst
J
jtl: Jag skulle gissa att den primärt användes för att skydda plasten när golvspånet lades. Golvspån är tungt och att flytta runt det med bara plast under skulle garanterat flytta/skada plasten. Med board mellan minskar friktionen och plasten skyddas.
1 svar · 1,4k läst
C
ChrisD: Som beskrivningen säger. Ett hörn för både stora och små, lite calisthenics. Ska köra armgång likt momenten man kan se i ex. gladiatorerna eller liknande program, stommen är i imp. 95x95 överallt och nu till frågan kring rören jag behöver. Vart finner jag detta till vettigt pris för utomhusbruk året om? Behöver 1 meters längder, Tankebanor: Ska jag köpa blåa/svart från
0 svar · 1,5k läst
E
eviljava: Hörmann gör mycket bra portar. Bra kvalitet och känns rejäla. Men jag hade nog lagt på någon tusenlapp och fått supramatic-motorn istället. Den öppnar 22 cm/sek. Promatic öppnar med 14 cm/sek. Ska du öppna 250 cm tar det 17,8 sek med promatic. Supramatic gör det på 11,3 sekunder. Det kan låta löjligt, men ska du in i garaget lite snabbt kan dessa sekunder kännas frustrerande. :)
1 svar · 1,0k läst
Janus82
Janus82: [citat] Sånt där måste bero på den lokala butiken. På "min" XL-bygg är servicen suverän och jag kan bara ge dem lovord. Tyvärr så handlar jag det mesta av mitt byggmaterial på Beijer bara för att de ligger bättre till rent geografiskt men dem kan jag inte säga så mycket gott om. Personalen är väl kunnig men allt annat brister.
8 svar · 7,8k läst
I
Ida95: Tack! Slog precis i reglarna med spikplugg igen och det gick alldeles utmärkt :) Tyvärr blev det nog inte slätt nog där golvet / tröskeln ska vara, men det får bli ett lite senare problem. Har fortfarande en hel del annat kvar innan golvet ska på :)
17 svar · 6,9k läst
·
G
gusvo085: Alla mineraler är orena på ett eller annat sätt! Att det finns spår av ett närbesläktat mineral är inte samma sak som att det är farliga mängder, eller ens noterbara mängder.
5 svar · 3,5k läst
T
tank77: Testa med en nanosvamp!
4 svar · 12,0k läst
A
Anselius: Huset/stugan är på 70kvm med utbyggnaderna. Där är redan en luftvärmepump, el element och en kamin så man borde väl kunna hålla det varmt med en 145 isolering?
11 svar · 5,3k läst
·
larsbj
larsbj: Tycker det låter bra, du skulle kunna lägga till en stående luftläkt mellan gipsen och 34x70, det har blivit allt vanligare dom senaste åren för att säkerställa bra cirkulation i luftspalten och för att det minskar risken för att fukt ska ledas inåt i konstruktionen.
1 svar · 1,2k läst
S
Svesse1983: Hej Någon som köpt ställning från ställning.se? Har tänkt köpa altrad stålramsställning? Erfarenheter av denna? Tacksam för råd.
0 svar · 982 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Jag hade nog jämnat till alltihop och sen satt en bräda utanpå kortsidan hela vägen upp till tak. Och sen ett slätt foder över skarven mot väggen, så behöver du inte putslaga heller.
1 svar · 1,5k läst
·
B
byggolle: spika med fyrtum. 2 från varje sida (minst, fler om det är tex 2x8). Jag är snickare.
2 svar · 5,5k läst
S
sblixten: 120- eller 95-reglar som du lägger t.ex plastdistanser under tror jag skulle fungera bra. Sen kan du lägga frigolit emellan om du vill/det behövs. Eventuellt plasta undersidan. Se bara till att ha luftspalt längst ner mot asfalten och att fukt ventileras bort.
1 svar · 905 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ja, det kan bli lite snyggare, underifrån sett, men det behövs ju lika många skruv/fästelement ändå.
4 svar · 2,2k läst
·
O
olofh: som jag lärt mig så är det i ditt fall muraren som har kontakten med elektrikern.
3 svar · 1,5k läst
T
Thomas_Blekinge: Skruvhålen behöver ju inte sitta i mitten på stolpen utan kan sitta längre bort från ytterkanten. Du kan göra även såhär: Fäst stolpen med översta skruven som beskrivits innan. Dra inte åt stolpen utan låt den hänga dinglande i skruven. Förborra de andra hålen i stolpen. Väg stolpen lodrätt och markera med en spik genom hålen in i tegelväggen. Sväng stolepn åt sidan och
15 svar · 8,9k läst
E
emil91: Hej! jag har en balkong gjord av metall, och har nu tänkt att lägga en trall över plåtgolvet. Jag har blivit väldigt förtjust av Cumaro, och har sett andra som byggt med det. Det jag är bekymrad över är att personalen inne på Beijers sa att det i princip var omöjligt att få det bra ifall jag inte kunde skruva dit reglarna, (tänkte ha dem löst under bara). eftersom ädelträ tydligen
0 svar · 1,1k läst
A
alfredzione: [quote="frihopper, post: 2216232"]Tack för alla grymma inlägg, förhoppningsvis hjälper det fler än mig som går i samma tankar! Då blir det så här för mig tror jag: Nivell-golv - Väggar PÅ Nivell-golvet med stålreglar/stålskenor 45mm - Gipsskivor med luftspalt bakom. Några avslutande frågor: 1. Funderar på att förstärka gipsskive-väggen med OSB-skivor bakom. Bra idé? Finns det
15 svar · 3,5k läst
·
1
123abc: Detta kan endast någon som räknat på det hela svara på och belastningen är inte känd.. Valet av dimensioner 2st HEA 100 kan vara beroende att det inte ska vara för iögonfallande och passa bra med övrig fast byggnation samt infästningsmöjligheter utan att äta upp onödigt mycket av öppningen. Det är möjligt att det går att gå upp i storlek och använda en HEB istället men då
3 svar · 1,2k läst
·
E
ensamresande: [citat] https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/254671-rekommendera-en-konstruktor-i-goteborg-ingrepp-i-barande-vagg.html :)
12 svar · 29,3k läst
J
Jockose: Jag har precis tagit upp ett hål i en bärande vägg i vårat hus. Nu var vårat hål lite större än ditt, dvs det dubbla. jag var tvungen att göra en bygganmälan till kommunen, och i denna anmälan så ville dom även ha en byggritning som visade hur man skulle fästa balken, vilken typ av balk man skulle använda och vilket material den bärande väggen var utav. Så jag skickade ritningen
2 svar · 10,4k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Tänker lite så jag också men jag är orolig för livslängden. Ska hålla min generation ut sen är det inte mitt problem :)
11 svar · 4,8k läst
·
Krillew
Krillew: Jo gjutjärn jag tänkte man kunde göra en budget variant. Fördel med en tjock plåtskiva är att man kan svetsa och göra bra fästen för mothåll mm. Vad tror du om nått sånt här RigaMEL http://www.rigawood.se/produkter.html
28 svar · 46,2k läst
L
Lockby: Ser nu att jag använt fel räkneexempel. Öppningen ska vara 4000 mm, inte 3700 mm som på bilden.
1 svar · 3,1k läst
·
bonnier
bonnier: Borde du inte kunna använda samma material som innan? Dvs fylla sprickor med kalkbruk och måla med kalkfärg? Eller missförstår jag något?
2 svar · 2,1k läst
T
thorsken: Vatten+RF+Alu går inte. / Volvo-Penta meck ;-)
6 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.