Hej alla!
Behöver lite hjälp med val av material till min källarvägg jag håller på att riva för att kunna fixa till ventilationen och bygga upp den igen till "dagens standard". Den här delen är byggd 1973 och är halvvägs under mark Som inte är dränerad. Idag så är det Leka block? är inte så insatt i byggsvängen
Träreglar på distans ifrån yttervägg med "gullfiber" tror jag det är. Över detta är det någon form utav plast med spånskiva som väggbeklädnad.
Slänger in lite bilder.
Tack på förhand!
Behöver lite hjälp med val av material till min källarvägg jag håller på att riva för att kunna fixa till ventilationen och bygga upp den igen till "dagens standard". Den här delen är byggd 1973 och är halvvägs under mark Som inte är dränerad. Idag så är det Leka block? är inte så insatt i byggsvängen
Träreglar på distans ifrån yttervägg med "gullfiber" tror jag det är. Över detta är det någon form utav plast med spånskiva som väggbeklädnad.
Slänger in lite bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack på förhand!
Hej!
Tack för visat intresse!
I det jag har rivit änsålänge så har jag sett kanske små tendenser till att det har varit fukt eller är fukt i små mängder. Hur skall man gå tillväga isåfall? Den isoleringen som är "under jord" är kall på grund sidan till.
Kanske ska tillägga att det har kommit ca 25-30 mm regn som senaste 2 dagarna.
Tack för visat intresse!
I det jag har rivit änsålänge så har jag sett kanske små tendenser till att det har varit fukt eller är fukt i små mängder. Hur skall man gå tillväga isåfall? Den isoleringen som är "under jord" är kall på grund sidan till.
Kanske ska tillägga att det har kommit ca 25-30 mm regn som senaste 2 dagarna.
Redigerat:
Här är en bild som kanske visar detta bättre, denna distans var ytterst lite fuktigt när jag plocka bort den, den var heller inte möglig utan bara murken och smulades sönder runt om. Luktade jord om den.
Redigerat:
Hej!smiler skrev:
Det är en gillestuga som vi har som sovrum, det är hyffsat svalt och bekvämt som det är idag,tror att det blir för kallt där nere utan isoleringen. Jag kanske ska byta till plåtreglar med asfaltsremsa bakom som jag kör rätt på betongen. Med isolering och sedan våtrumsgips på då? Självklart med ventilation på vid tak och golv på ett par mm, samt ventilerad golvlist och distans vid taklister. Låter detta som en bättre lösning ?
Tänkte eftersom det tål eventuell fukt bättre? Varför är det stor risk för det ? Isåfall så får jag montera dom som Träreglarna är, med distanser imellan. Ah, ok. Ingen aning om det, får skippa det då.SBH skrev:
Den nya isoleringen , ska det ligga mot betongen som den gjort tidigare eller endast mellan plåtreglar? Då blir det ju också en luftspalt mellan vägg och isolering.
Klicka här för att svara