Skulle vilja ha både 230V och vatten i växthuset.

230V skall användas till belysning, samt ett uttag som kan användas för trädgårdsmaskiner och julbelysning ute.
På vattnet skall en gardena bevattningsdator sitta (antagligen i växthuset) och ett uttag för ytterligare en slang.

Allt skall gå nerför en lite klippa och under en stenläggning. Tänkte lägga båda slangarna väldigt ytligt så vattenslangen kommer blåsas ur på vintern för att inte frysa. Sist skall jag borra genom betongsockeln till garagen och dra upp båda slangarna på insidan av väggen. Här finns båda el och vatten framdragna. Totalt 6-7m slang.

Mina frågor:

1) Kan jag köra PEM på båda slangarna, eller måste jag köpa ett 50mm kabelskyddsrör för att det skall vara godkänt? (elektrikern får dra elen i efterhand, det är väl OK?)

2) Vad skall jag ha för dimensioner. PEM slang som sagt, 16mm till vatten och 32 till el?

3) Om jag fäster en ~1M hög tryckt planka i hörnet på växthuset. Är denna ok att dra upp elen på? (ett IP44 uttag med lock och en fast monterad armatur som styrs separat med en nexa inbyggnadsbrytare som sitter i garaget)

Gräv bara ner pem slangen skippa rör om du ändå ska tömma på vintern. Lägg ner slang 50mm med slät insida (om du kan välja) i Samma grav. Dra i nytt dragsnöre och dra i kabeln själv. Elektrikern kan koppla in det åt dig. Är du osäker på vilken kabel du ska använda fråga elektrikern

• Gilla
perfred
  • Laddar…
1) Vissa typer av kabel får bara förläggas i mark om de läggs i rör, medan kabel avsett för markförläggning kan läggas utan skyddsrör. Välj en kabel för mark, så kan du skippa skyddsröret. Ska dock egentligen ha ett kabelmarkeringsband ovanför, så att om man gräver drar man först upp bandet, inte kabeln. Verkar som om du ska ha minst 4G1,5 (en fas en tändtråd i samma grupp?) http://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel

2) Om du inte har ett jätteuttag av vatten och trycket på ingående position är tillräckligt, räcker nog 16 eller 20 mm PEM. Däremot kan det nog vara lite knepigt att "blåsa rent" ett sådant rör om det är någon rejäl lågpunkt.

3) Montera fast på byggnaden bara, inte på någon lös pinne nedstucken i jorden. Ett kabelskydd ovanpå. http://www.elbutik.se/product.html/kabelskydd-plat?category_id=2099

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.