Byggahus.se

Har jag tryckimpregnerad syll? (bilder)

1. D
    Medlem Nivå 8
    Renoverar innerväggen och som vanligt innebär inte detta bredspackling och målning utan i detta fall avlägsnande av alt ner till vindpappen, ny isolering samt ny el + mer isolering i installationslager.

Ser att syllen är tydligt gröntonad. Har en härlig uppreglad konstruktion på oisolerad betongplatta. Huset är byggt -58.

Frågan är om min syll är tryckimpregnerad eller om den gröna färgen kommer av något annat,

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSCN0106 (Custom).JPG

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSCN0107 (Custom).JPG

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Den lär nog vara tryckt, dock är den ju väldigt torr och fin. Det är när dom är fuktiga dom börjar lukta.

3. S
    Husägare · Nivå 6
    Eller så är det vanligt trä som är behandlat med det numera förbjudna Kreosot Cuprinol eller kanske Copperol.

4. D
    Medlem Nivå 8
    Den är torr och fin ja. LIte fläckar eftersom fönstret ovanför läckt, men jag känner absolut ingen lukt när jag rotar runt där. Antagligen beror det på att det går en slinga stålrör innanför kopplade direkt från stömröret för elementen så det tillförs alltid lite värme.

Har googlat men har svårt att få fram så mycket om alternativa behandlingar. Så jag får väl fortsätta att anta att det är tryckt.

5. A
    Medlem · Nivå 9
    Troligen inte tryckimpregnerad.
    Den metoden var mkt ovanlig 1958.
    Jag gissar på ngt cuprinolliknande