Hej,

Håller på att plocka ner en innervägg bestående av gipsskivor och plåtreglar och allt har gått fint, fram tills att jag ska få bort yttersta reglarna som sitter fast i den mötande betongväggen med hjälp av någon form av expanderspik.
Hur får jag bort dessa spikar? De verkar vara av någon form av hårdmetall för jag har inte ens lyckats borra upp dem.
Några tips?

Mandus

Fota den. Vanlig expanderspik har Ph spår för att skruvas ut. Det blir lättare om vi ser vad du har.
I övrigt fixar vinkelslip det mesta.

Är det inte spik skjuten med spikpistol men det mesta brukar gå att ordna med ett ko ben. Skruva ut spikplugg kan funka ibland men oftast inte.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut, det som kan misstas för ett bits spår är jag som försökt borra av skallen utan framgång. Den har egentligen helt slät skalle.

Ta bort med vinkelslipen. Ibland funkar det med koben, men inte alltid.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Vinkelslip.

Atom skrev:
Vinkelslip.
Känns lite farligt att använda vinkelslip inomhus. Men kanske får bli det ändå.

Konstigt. Det ser ju ut som att det borde gå bra att borra. Det är ju betydligt trevligare än vinkelslip så det kanske är värt ett till försök, med ett bra borrstål.

Våt handduk över slipen gör underverk. Fångar allt. Man ska inte skära i betongen som dammar!
Bara lite stål.

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Ta en huggmejsel och slå av spiken tar inte många minuter och inte brandfarligt.

smurfen72 skrev:
Ta en huggmejsel och slå av spiken tar inte många minuter och inte brandfarligt.
En del är så hårda, att det är meningslös.

Är dom hårda som tex skjutspik är det enkelt men man måste ha nått rejält att slå med en snickar hammare duger inte.

Tänkte att jag skulle berätta hur det gick.
Eftersom jag inte kände mig så bekväm med att köra vinkelslip inomhus (aldrig använt vinkelslip förut) så tog jag omvägen att borra upp betongen runt om spikarna så pass mycket att jag kom åt att klippa dem med bultsax.
Ganska bökigt och jag har lite spackelarbete framför mig men resultatet blir nog åtminstone bra.
Men attans vilka hårda spikar det finns på marknaden...

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.