Har en regelvägg mellan sovrum och vardagsrum som jag vill ta ner, men är fundersam på om den är bärande. Är en längsgående vägg i 1 1/2 plans hus första våning. Ser att det mellan överliggaren på väggen och taket ligger kilar av masonit vilket känns konstigt om det vore en bärande vägg.
Är kedjehus och har kollat med två grannar varav en har satt in limträbalk när de tog ner väggen, och den andra grannen säger att det inte fanns varken vägg eller limträbalk när de flyttade in.
Så man blir ju fundersam, det är dessutom de 2,5 meter närmast gaveln. Hur gör man för att verkligen ta reda på sånt här?

Det kan framgå av konstruktionsritningen, om du har en sådan.
Annars får man titta på huskonstruktionen, och speciellt hur takstolarna är uppbyggda.
Ramverkstakstolar skall nog normalt ha upplag på mitten, särskilt om "vindsvåningen" är inredd.

Sedan gör jag än annan tolkning än du beträffande masonitbitarna.
Jag ser det som att det är kilat för att bära takstolarnas underramar och mellanbalkarna,
som utgör bjälklaget mellan under- och övervåning.

Att en granne har satt in en limträbalk talar ju också för detta.

Har tyvärr ingen sådan ritning, försöker få tag i kommunen om detta men har inte lyckats ännu.
Det är ramverkstakstolar med en inredd övervåning och vind över detta. Golvet mellan våningarna är ca 30cm tjockt och ovanför denna vägg finns en tunn vägg av 45x45 reglar enbart.
Ska fortsätta försöka få tag i kommunen iallafall, för de brukar väl ha konstruktionsritningar om jag förstått det rätt?

Varför inte höra med grannarna lite grand.
De med limträbalken: Varför har ni en sådan?
De utan: blir inte golvet där uppe svajigt?
Kanske någon av grannarna har ritningar.

Och prova att hoppa jämfota på övervåningen hos grannen utan balk :)

Fick tag i kommunen och den är bärande. Dock kan någon ha valt bort väggen när huset byggdes och förstärkning gjorts i taket förstod jag det som. Men man borde kunna ta upp hål mellan några reglar kanske iallafall och sätta in två smala fönster. Det kan ju inte göra något? Vill nämligen få in mer ljus från det ena rummet till det andra.

Att stoppa in en balk över 2,5 m tycker jag låter hanterligt.
Den behöver nog inte vara så avancerad för en sån kort distans.

Gissning (men bara gissning!) så klarar du dig med en vanlig 220 x 45 C24.

Fast grejen är att jag inte vill ha helöppet, tänkte först att jag skulle sätta spalje istället för väggen snarare. Öppningen skulle annars bli 3,5m då det är väggen plus en dörr för tillfället.

Funderar dock på om min första tanke är möjlig för att göra det så enkelt själv som möjligt.
1 Ta bort gipset på båda sidor
2 Sätta nya 95mm reglar mellan de befintliga liggande på golv och i tak. Med 100mm mellanrum som en spalje och samtidigt ta bort de befintliga 70 reglarna allt efter som de blir i vägen.
3 sätta klossar mellan varje stående regel för att dölja skruv och de liggande reglarna
4 Spackla och måla allt

Då tappar ju väggen aldrig sin bärighet om jag tänker rätt. Låter detta som en vettig idé tro?

Redigerat:
Originalet skrev:
...
Då tappar ju väggen aldrig sin bärighet om jag tänker rätt. Låter detta som en vettig idé tro?
Helt klart vettigt!
Men jag skulle vilja ha en "kloss" mellan reglarna halvvägs upp också, alltså på ca 1,25 m höjd.
Det som brukar kallas kortling.
För att fylla den funktionen som den rivna väggens skivor hade, nämligen att staga upp reglarna så de inte böjer ut i den gamla väggens riktning, på den ledden reglarna bara är 45 mm tjocka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.