2 763 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Golvvärmeslang till vattenkranen?
Blivit ett par trådar från mig nu iom att jag rivit upp v-rum och kök pga läggning av golvvärme.
När vi skulle plugga vattenslangarna som kommer ut från väggen i köket så fick VS-killen höjda ögonbryn.
Det var inte vanliga vattenslangar man använt när man renoverat köket, utan golvvärmeslangar istället.
Detta medförde att han inte hade rätt kopplingar som passade så han fick åka iväg och fixa nya.
Han menade på att det rent av var farligt att använda dessa slangar då dom inte är gjorda för kranvatten utan för golvvärmevatten.
Är det korrekt att dom är farliga på något sätt?
När vi skulle plugga vattenslangarna som kommer ut från väggen i köket så fick VS-killen höjda ögonbryn.
Det var inte vanliga vattenslangar man använt när man renoverat köket, utan golvvärmeslangar istället.
Detta medförde att han inte hade rätt kopplingar som passade så han fick åka iväg och fixa nya.
Han menade på att det rent av var farligt att använda dessa slangar då dom inte är gjorda för kranvatten utan för golvvärmevatten.
Är det korrekt att dom är farliga på något sätt?
Kan det vara så att de inte är dimensionerade för samma tryck som tappvatten?
Du borde kunna läsa vilken märkning dina slangar har och återkomma med informationen här så kan vi se vad du har.
Edit:
Uponors golvvärmerör är klassade som PN6 (max 6 bar) och max 60 grader men deras vanliga Pexrör klarar kortvarigt 95 grader och 70 grader kontinuerligt samt 10 bar (PN10)
Från Rinkabys webbsida:
Uponor Golvvärmerör PePEX rör 17 mm:
PePEX-rör 17x2 mm. Max 60°. Materialåtgång ca 6m/kvm med c-c 200 mm. Tryckklass PN6, syrediffusionspärrad.
Vanliga Pexrör
Uponor Combipex Rör-i-rör för kallvatten-, varmvatten- och värmeledningsinstallationer.Med skyddsrör tillverkat av polyeten (PE). Max temp +70 grader C, max temp momentalt +95 grader C. Max tryck 1Mpa, Klarar Q&E samt FPL-PX kopplingar.
Jag tror inte att använda golvvärmerör för tappvatten är skadligt för dig utan snarare att risken för läckage är mycket större.
Du borde kunna läsa vilken märkning dina slangar har och återkomma med informationen här så kan vi se vad du har.
Edit:
Uponors golvvärmerör är klassade som PN6 (max 6 bar) och max 60 grader men deras vanliga Pexrör klarar kortvarigt 95 grader och 70 grader kontinuerligt samt 10 bar (PN10)
Från Rinkabys webbsida:
Uponor Golvvärmerör PePEX rör 17 mm:
PePEX-rör 17x2 mm. Max 60°. Materialåtgång ca 6m/kvm med c-c 200 mm. Tryckklass PN6, syrediffusionspärrad.
Vanliga Pexrör
Uponor Combipex Rör-i-rör för kallvatten-, varmvatten- och värmeledningsinstallationer.Med skyddsrör tillverkat av polyeten (PE). Max temp +70 grader C, max temp momentalt +95 grader C. Max tryck 1Mpa, Klarar Q&E samt FPL-PX kopplingar.
Jag tror inte att använda golvvärmerör för tappvatten är skadligt för dig utan snarare att risken för läckage är mycket större.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Kan vara plastmaterialet också, att det inte är livsmedelsgodkänt.
6 bar är nog lite på gränsen, såvida man inte har en reducering efter vattenmätaren som garanterar ett lägre tryck.
Men varför inte fråga röris vad han menade?
Men varför inte fråga röris vad han menade?
Klicka här för att svara