Finns det någon större nackdel att förskjuta varannan kortling ~40 mm i höjdled i en yttervägg för att göra det enklare att skjuta dom på plats?

/Dea

Det beror ju på vad kortlingarna används till. Ska du ha dem som infästning för något du ska spika i dem kan det ju bli problem. Det kan ju även gälla för insidan i framtiden. Det går ju dock att hålla koll på detta om man dokumenterar. Bärighetsmässigt, nej. De fyller ingen funktion i stommen i vilket fall. Krafterna tas upp vertikalt och sidolaster och skjuvningar av vind tas upp av skivverkan när gips/osb kommer upp på insidan.

Tack.
Nix, inget som ska fästas men vill ha dom för stabilitet då jag bygger stomdelarna liggande och sedan reser dom.

/Dea

Mikael_L
Strunta i kortlingarna helt.
Massa onödigt jobb (både jobbigt att kortla och jobbigt att isolera efteråt), och kostar mycket energi i uppvärmning sen.

Om du vill ha stabilitet för sektionerna så spikar du en bräda tvärs över på diagonalen på det byggda stomelementet. Brädan tar du alltså bort sen innan du fortsätter med att panela eller sätta gips invändigt (beroende på om brädan sitter på ut eller insida).

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Om du inte ska använda dem till nånting så ska du ju absolut inte bygga in köldbryggor i ytterväggen.

Tack!

Hmm, det är nog jag som är lite feg och inte vågar ta bort kortlingarna.... få nog tänka om, mycket jobb att spara.

Om jag sätter en diagonalsträva på insidan kommer denna behöva tas bort när utsidan är helt klar, tak + panel.
Behöver jag någon extra stagning innan jag får på OSB? kommer att lägga invändiga 45 reglar för att dra elen helt innanför ångbromsen så det kommer stå utan OSB ett tag.

Nu är kortlingarna bortrationaliserade. tack för inputen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.