Hej

Tänkte jag skulle sätta upp en grind för infarten innan vildsvinssäsongen kommer igång för fullt. Jag har ett befintligt staket med rejäla stolpar vid infarten som jag tänkte fästa grinden i

infart_framifran.png

Det är två grova (20 - 30 cm skulle jag gissa, har inte mätt) järnrör fyllda med betong.

Problemet är att de sitter väldigt snett. Från sidan ser det ut såhär

infart_sidan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så frågan är nu hur jag ska fästa grinden, eller snarare, gångjärnen till grinden. Ska jag sätta dem längs med centrumlinjen på ena stolpen, eller ska jag sätta dem lodrätt? Vad kommer se bäst ut? Att rikta stolparna är tyvärr inget alternativ. Att sätta gångjärnen längs med centrumlinjen tror jag hade sett bäst ut på gångjärnssidan, men det kommer ju se riktigt illa ut på andra sidan, där grindhandtaget kommer sitta. Att sätta den lodrätt kommer nog se halvsnett ut på båda sidor... Grinden kommer öppnas ut över nedförbacken ni ser på andra bilden.

Så, hur hade ni gjort?

Lodrät eller lite lutande utåt, så de håller sig öppna när du skall köra ut/in bilen.

sblixten skrev:
Lodrät eller lite lutande utåt, så de håller sig öppna när du skall köra ut/in bilen.
Utåt? Inåt blir det väl? I så fall lutar redan stolpen åt rätt håll, så det skulle funka att sätta den längs med centrumlinjen. Men då möter den som sagt upp väldigt snett mot andra stolpen

gRINDEN BEHÖVER INTE VARA PLANT UTAN KAN VARA SKRUVAD SÅ ATT DEN MÖTER BÅDA STOLPARNA I CENTRUMLINJEN

tlundberg skrev:
Utåt? Inåt blir det väl? I så fall lutar redan stolpen åt rätt håll, så det skulle funka att sätta den längs med centrumlinjen. Men då möter den som sagt upp väldigt snett mot andra stolpen
På vilken sida stolpen skall du sätta gångjärnen?
Hur mycket skall grinden öppnas?
Om du sätter dem på insidan av stolpen och grinden öppnas 90 grader utåt, så blir det rätt om du följer stolpens lutning, om jag nu fattat det rätt.

Thomas_Blekinge skrev:
gRINDEN BEHÖVER INTE VARA PLANT UTAN KAN VARA SKRUVAD SÅ ATT DEN MÖTER BÅDA STOLPARNA I CENTRUMLINJEN
Ja, det har jag också funderat på. Men hur får jag grinden skruvad? Jag tänkte bygga en enkel grind genom att göra en ram av brädor och sen sätta en bräda på diagonalen tvärs igenom. Eller blir grinden kanske så "mjuk" att om man har en ordentlig stängning så sker det automatiskt? (Ett stopp i nederkant och ett handtag eller liknande i överkant)

sblixten skrev:
På vilken sida stolpen skall du sätta gångjärnen?
Hur mycket skall grinden öppnas?
Om du sätter dem på insidan av stolpen och grinden öppnas 90 grader utåt, så blir det rätt om du följer stolpens lutning, om jag nu fattat det rätt.
Jag ska sätta gångjärnen på den högra stolpen i översta bilden. Det är den stolpe som lutar åt vänster i andra bilden. Gångjärnen kommer sitta mitt för den andra grindstolpen och jag räknar med att öppna grinden 90 grader. Så när de är öppen hänger den lite neråt (pga stolpens lutning) och följer alltså till viss del nerförsbacken som syns på bild två.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.