2 460 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Vad ska jag göra med ospontat undertak?
Håller på att renoverar uthuset med gästrum. Ska lägga om taket och för tillfället är det ospontade brädor som undertak. Går det att lägga underlagspapp på dessa brädor eller kommer den att spricka på grund av att det är en viss svikt i brädorna när det inte är spontat. Finns det bättre alternativ? masonite? känns onödigt att ta bort de ospontade virket.
Om du kommer åt kanske du kan skruva smala brädor, typ läkt, på undersidan av brädorna mellan takstolarna? Då borde det bli lite stabilare. Men se i så fall till att skruven inte sticker upp på ovansidan... 
Om man är lite försiktig med hur man går medans man lägger pappen ser jag inte att det skulle vara ett problem när man fått på läkt och plåt/tegel på taket.
visst skulle det gå att binda ihop underifrån med en läkt/bräde mellan varje takstol (i takstolens riktning) men att det skulle spela nån roll tror jag inte.
/ATW
visst skulle det gå att binda ihop underifrån med en läkt/bräde mellan varje takstol (i takstolens riktning) men att det skulle spela nån roll tror jag inte.
/ATW
Jag har med framgång bundit ihop trappsteg på detta sätt med en bräda i mitten på varje trappsteg (i gångriktningen). Det blir faktiskt markant stabilare. Det man gör rent byggtekniskt är att man fördelar tyngden från enskilda brädor till flera. Men TS kanske redan har löst detta då frågan är några dagar gammal!ArneTW skrev:
Jag håller med att det blir stadigare men på ett tak där man inte knallar kring så ofta och bygger på med läkt/bärläkt och plåt ovanpå underlagspappen så är behovet av ytterligare stadga inte så stort...pelig skrev:Jag har med framgång bundit ihop trappsteg på detta sätt med en bräda i mitten på varje trappsteg (i gångriktningen). Det blir faktiskt markant stabilare. Det man gör rent byggtekniskt är att man fördelar tyngden från enskilda brädor till flera. Men TS kanske redan har löst detta då frågan är några dagar gammal!![]()
/ATW
Klicka här för att svara