S
Snyggt jobbat!

Men du har det ju enkelt! Här är det sprängsten i grundmuren, allt annat än slätt underlag, och jag är rädd att murbruket mellan stenarna är ungefär lika mjukt som putsen. Så jag är lite fundersam till hur det kommer att funka. Men men, den som lever får se :)

Nu när jag fått bort putsen så har jag nog det ganska "enkelt", men den där jävla träullitsisoleringen skapade mer problem än jag vågat ana. När jag väl bilat bort allt var underlaget på tok för ojämnt för utsugskåpan till vinkelslipen, och dessutom så gick sista dammsugarpåsen sönder (lysande förberedelse och timing från min sida), så jag fick köra utan vilket gjorde att hepa-filtret i dammsugaren dammade igen hela tiden och sugförmågan blev…sådär. Var tvungen att avbryta då och då eftersom jag inte såg vad jag gjorde pga allt damm...

Så du menar att din grundmur är murad med sprängsten? Bruket är med största sannolikhet kalkbruk, samma som i min källare. Du får göra ett försök och se hur det går, men om du inte lyckas få bort putsen så är jag beredd att ge dig dispens och låta dig regla upp en gipsvägg ;)

I tvättstugan övervägde jag att fästa putsnät på väggen och sedan putsa med ett cementbaserat bruk för att få ett bra underlag för kakel, men jag övergav den idén då det kändes lite oprövat…annars så är det säkert möjligt att kakla med kalkbruk också, även om det egentligen är för svagt för kakel. I slutändan valde jag att göra som jag gjort i resten av källaren, slipa bort färgen och putsa om väggarna med kalkbruk och sedan vitkalka. Det blir faktiskt skitbra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.