2 991 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Dekorsten av lättbetong i källare?
Hej.
Tänkte eventuellt sätta upp lite dekorsten av lättbetong i vår källare.
https://www.byggmax.se/inredning/dekorsten/dekorsten-palermo-graphite-gra-p6753153
Är det ok att sätta sådant material mot väggar där fuktvandring finns?
Är materialet tillräckligt öppet för att släppa igenom den fukt som kommer inifrån och utifrån?
Tänkte isåfall sätta upp detta mot puts eller mot betonghålsten. Dum idé?
All hjälp uppskattas!
Tänkte eventuellt sätta upp lite dekorsten av lättbetong i vår källare.
https://www.byggmax.se/inredning/dekorsten/dekorsten-palermo-graphite-gra-p6753153
Är det ok att sätta sådant material mot väggar där fuktvandring finns?
Är materialet tillräckligt öppet för att släppa igenom den fukt som kommer inifrån och utifrån?
Tänkte isåfall sätta upp detta mot puts eller mot betonghålsten. Dum idé?
All hjälp uppskattas!
Stenmaterial är ju det man strävar efter att bygga väggarna av där det förekommer just fukt. Att dessa dekorstenar skulle vara så pass täta att fukt har problem att ta sig igenom har jag svårt att tro.
Dubbelkolla putsen bara så att du inte har bom någonstans och stenarna ramlar ner för att putsen har släppt.
Dubbelkolla putsen bara så att du inte har bom någonstans och stenarna ramlar ner för att putsen har släppt.
Tack för svaret. Jag kommer köra på med sådan sten, så får vi se. Som sagt, det kan ju inte mögla 
Övrig info:
Min källare är dränerad med isodrän och putsen har inte bom, men är lite smulig på vissa ställen (bara på toppen) och andra ställen (främst innerväggar) stenhård dräneringen gjordes för bara 3-4 år sedan.
Övrig info:
Min källare är dränerad med isodrän och putsen har inte bom, men är lite smulig på vissa ställen (bara på toppen) och andra ställen (främst innerväggar) stenhård dräneringen gjordes för bara 3-4 år sedan.
En intressant fråga är om denna lättbetong (som stenen är gjord av) har målats för att åstadkomma färgen på framsidan, isåfall med vilken färg?
Kan jag testa om det är diffusionsöppet på något sätt? Vill helst ha helst ha öppna väggar, så att fukten kan vandra. Iaf ytterväggarna.
Kan jag testa om det är diffusionsöppet på något sätt? Vill helst ha helst ha öppna väggar, så att fukten kan vandra. Iaf ytterväggarna.
Tack för tipset!
"We do not use paint only special pigments.
Our tiles are moisture resistant as any concrete.
Please remember that we have in our offer also gypsum (plaster) tiles.
They are not water resistant."
Fick svar på mail från tillverkaren, det verkar som att lättbetong alltså är bättre att sätta än kakel i en källare, då det andas genom hela plattan.
"We do not use paint only special pigments.
Our tiles are moisture resistant as any concrete.
Please remember that we have in our offer also gypsum (plaster) tiles.
They are not water resistant."
Fick svar på mail från tillverkaren, det verkar som att lättbetong alltså är bättre att sätta än kakel i en källare, då det andas genom hela plattan.
Klicka här för att svara