Byggmaterial & Byggteknik
Värmelorden: Hej alla! Jag ska bygga en rak, enkel inomhustrappa och tänker göra urtag för trappsteg i vangstyckena utan att fräsa, genom att först såga skåror med hjälp av lämplig minicirkelsåg där trappstegen ska sitta (och lite finarbete med stämjärn eller dylikt), och sedan gröpa ur urtagen för hand med stämjärn. Det jag undrar är om någon här har erfarenhet av minicirkelsågen från
PetriR: Tyckte väll att det det är lika bra och bygga rejält på en gång, slitit hårt med garaget under 6 månader, vart ett gammalt privat snickeri så dom hade lagt trägolv på plattan som jag rivit ur,målat utvändigt bara framsidan kvar till nästa år,sålt bort 7-8 snickeri maskiner i garaget, +massa virke m.m. målat tak väggar golv inne och äntligen är dom största grejerna fixade, ska
FredricM: [bild] Efter lite mer funderingar och lite skisser har jag kommit fram till en lösning liknande denna, den ger en liten annan look än de typiska vanliga raka väggarna samt känns positiv.
Stefan1972: treetex är ju bara ett varumärke. Mjuka/porösa träfiberskivor är väl handelsnamnet på dem men eftersom de inte används på samma sätt nuförtiden så är ju utbudet begränsat. Vanligt dock neröver europa och i Polen där de mesta skivorna tillverkas idag. Finns i en mängd olika densiteter, dvs "hårdheter"
Samothsor: Sök på Prompt, en snabbhärdande cement. Mycket vanlig inom VA-branschen där man behöver laga brunnar och betong snabbt
mexitegel: [citat] Huset är byggt -47 och det är gissningsvis minst 10 meter blålera ner till berget om inte mer. Jag tror det kan vara lite riskfyllt att ändra förutsättningarna. Det har ju trots allt stått på samma ställe utan sättningsproblem i 70 år nu... Det är heller inget problem att källaren blir fuktig, så länge det inte rinner in (eller upp:))vatten. Dessutom finns ett ordentligt
MiSo: Finns långa billiga murartvingar på Biltema. Snittet blir mer exakt och näst intill dammfritt med dammsugare.
snowjim: Haha, jag hade 2 st hattar på skorstenen så jag satte dit den där den saknades helt enkelt. Fick bända till den lite så att den sitter lite hårdare men troligen är ett spännband säkrast, hade dock inget tillhands.
S_B_O: Har ett rum med invändig träspont i hela rummet där jag tänkt sätta gips. Men i ett hörn är det tegel efter en murstock (som inte blir varm). Jag tänkte limma gipset mot teglet. Det jag undrar över är om jag kan ha en gipsskiva som täcker både träsponten och teglet, så att skarven går på mitten under skivan, eller om jag bör dela upp det på två skivor så det kan bli lite
Janne79: Hej. Jag tänkte bygga ett litet skåp att ha mina elverktyg i under vintern eftersom jag endast har kallgarage. Planen är att bygga ett skåp ca 60x120cm i plywood. Skivorna skruvar ja på 45 reglar med isolering sen innerväggar av plywood. Ska ha ett litet element där inne som håller 10-15 grader på vintern. Det ja funderar på är om det behövs ångspärr i väggarna och ventilation? Det
Martin_B: Okej, det kanske inte finns några standardmetoder då så att säga, för vanliga, infällda gångjärn. Mer än att de skulle varit lite bredare då. Vad jag är orolig för med om jag sätter de längre ut, är att de inte kommer hålla så bra i infästningen. Dörrarna är av massiv trä och stora, så de är tunga (mycket att bära upp). Man kan iofs sätta extra gångjärn så lasten
thomasx: Det bästa sättet är antagligen att inte sätta kakel i "vanligt" fix i områden som begjuts med vatten. För det är ju den konstanta fuktlagringen i skiktet mellan kaklet och tätskiktet som är grundproblemet, och det man måste göra sig av med.
DIY_freak: [citat] Om det är 10cm diagonalt mellan plankorna så är allt bra! Det var just för att det såg så luftigt ut som jag var lite fundersam.
Arne999: Ja det är ingen brist på ventilation öppet lite här å var....
Raskus: Hur har det gått för dig? Går i tankar att uppföra en stuga med exakt samma mått, även det i Jämtlandsfjällen. Har du kommit till skott, hur gjorde du i så fall med plintarna? Jag hade också tänkt bygga på plintgrund, men eventuellt borra dem manuellt med Skurupsborren eller motsvarande.
Matti_75: Betong klarar tryck oerhört bra så gängstången viker sig före betongen bara du har tillräckligt med betong och armering under.
MathiasS: Vindskydd och plast är inte samma sak. Ett diffusionstätt skikt har du på väggens varma sida. Ett vindskydd som inte är diffusionstätt har du på utsidan. Sätter du plast på utsidan kommer fuktig inomhus luft kondensera mot plasten eller någonstans i väggen. Det blir inte bra. Man brukar inte täta asfaboard utan bara sätta så tätt det går så att de tinte är några hål.
Johan-: Vad är teorin/formeln bakom att en dörr är logerad? (förutom att det är vinkeln på dörrbladet för att kunna öppna/stänga/hålla tätt).
krockstrom: Okej, får nog läsa på lite till om plasten då. Cellulosa låter intressant men blir nog inte aktuellt till denna renovering, hamnar lite utanför budgeten med sådant.
seniorkonsult: Alldeles utmärkt kontroll-/handledning som stödjer sig på de bestämmelser som finns. I början står också vad som besiktas mot och här måste man ju även ha klart för sig enl vilket avtal som upphandling skett.
kosfo: Hej, Vet ni om det behöver undersökning av en kosntruktör, för en dörr 70 cm? Vad kontrusktören kan kosta? Finns det ingen regel som säger att man kan ta upp dörhåll av maximum 70 cm utan undersökning? Tack så mycket
PG Lindgren: absolut, se https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/265153-en-gjuten-ide-mitt-kanske-roligaste-projekt-hittills.html
Johan-: Tack för kommentaren och infon. Jag tänkte först fälla in glaset själv men det får bli att beställa en energikassett till den lilla öppning som blir upptill för ljusinsläpp i hallen. Kommer få plats för en 2mm tjock plåtskiva mellan speglarna samt en folierad golvisolering på 3mm på var sida om plåten. Antar plåten knappast tillför till värmevärdet i positiv bemärkelse!?
Marcussjogren: Jag tänkte på den här tråden igår kväll och kollade på våra murstockar. Både golv och trälister ligger dikt an mot murstocken.
prototypen: Om du får tag på kvistfritt eller med små kvistar så funkar det med 2 st 45x225. Lim är inte nödvändigt. Protte
borsno: Har ett Myresjöhus modell suteräng planerar att installera en braskamin (175kg) och behöver också bygga på murstocken på markplanet för att det ska bli estetiskt bra. Tänker använda lätt betongblock vilket kommer att öka vikten på bjälklaget med cirka 200 kg . Borde vara okej men undrar om någon har erfarenhet av belastningstal för bjälklag ? (:cool: Lättbetongblocken kommer ju
Åsa Lund: Skulle tro att takstolarna vilar på ytterväggarna, ser ut så på ritningen
BeGe: Tjocka rester knackas bort med en billig murarhammare tex http://www.harald-nyborg.se/murhammare.html gärna med stålskaft o som på bilden bred skopa. Kapar du handtaget något så får du en perfekt sätthammare! Tunna missfärgningar får slitas bort (tidens tand / bilkörningen) Stenen har inte limmats mot underlaget utan den har asfalterats över dvs du har högst troligen svensk gatsten,