Byggmaterial & Byggteknik
AndreasS_123: Främst tänkt som underlagspapp, men klart gräs hade kanske vart en idé
Oldboy: Se där ja. 4"x8 det var ju lite mer riktiga grejor. :thumbup: Jo, jag håller med om att de verkar kräva extremt höga reglar i tak och bjälklag nuförtiden. Man skulle kunna tro att det är balsaträ de räknar på. Samtidigt så vill man ju inte chansa på underdimensionerat. Det vore ju inte roligt om det värsta skulle inträffa och man vet att man är ansvarig genom att inte ha följt
Frippegubben: Det är utstickande delar jag helst skulle undvika...
Anna_H: Det finns även trälister som tar upp höjdskillnader, men et finns ju inget som hindrar att du gör en själv.
Alleexs: Hej. Jag har nyligen köpt mig ett kedjehus i renoveringsbehov i en förort till Stockholm. Tanken är att mer eller mindre renovera hela huset i ett svep och därför är jag intresserad av sidor där byggmaterial finns? Kök tex, kollat Ikea. Andra sidor? Innerdörrar, ytterdörrar, fönster, målarfärg, klinker, kakel osv osv. Allt är av intresse och allt behövs.
Oddbod: Var lite trött igår... Frågeställningen i punkt 4 känns som frågeställningen i punkt 1, inte 2 :)
larsbj: Putsnätet är inte för att det ska fästa. Det är för att undvika sprickbildning. Tex i Ts fall där det ska vara tätskikt på.
ason: Tackar, var till bygghandeln (XL) och snackade lite panel o priser, frågade dom om isolering :p dom har ingen cellulosa baserad, men sa att det går väl bra med vanlig glasull, använd vindskydd halotex W5 och skippa ångbroms, så gjorde man förr menade han på. hm.. funderade ett tag, tänkte att det sparar ju en massa pengar, men tänkte ett tag till, synd att riskera ett bygge för att
Oldboy: Så där ja. Fint med återmatning av resultat. "Nu måste dock resten av balkongen snyggast till för att match de nya stolparna... ��" Ja, så där är det när man renoverar gamla hus. Man börjar i en ända och sedan tar det aldrig slut. Och skulle man vara snabb och ihärdig och komma hela varvet runt så är det förmodligen dags att fiffa upp det första man renoverade...
evergrey66: Någon som kan rekommendera en spiraltrappa eller har någon bra erfarenhet av någon tillverkare eller tvärton såklart. Jag vill ha en som är 160 cm i diameter för nybygge, så inga övriga hinder. Jättetacksam för alla svar! Tack Thomas:)
EasyCash: Hej Hoppas det var rätt forumavdelning. Kan någon svara på hur denna trappa är fastmonterad? Är den förankrad i väggen där öppningen finns? Om jag ska ta ner trappan, i vilken ordning ska jag göra saker? Tacksam för svar så jag kan planera lite och se om det är dags nu eller som vinterprojekt! [bild]
justusandersson: Revetering var oerhört vanlig på 1930- och 1940-talen. För att förstå väggens uppbyggnad kan man börja med att ta ett mått med tumstock i en fönsteröppning. Mät från ytterpanelens utsida till väggens insida. Ange om du inkluderar lockläkten i måttet. En vanlig behandling av insidan var efter plankstommen: spräckpanel (vanliga brädor på diagonalen som spräckts med yxa efter
kickassford: Jag bygger pannhus för att jag vill inte offra yta och krångla på med brandceller inuti garaget. Bygglov kommer jag inte söka och jag sotar själv.
Novisfixaren: Nog första gången ingen här har lösning på mitt problem :) Betyder det omöjlig ekvation? :) Förmodligen måste jag kompromissa här frågan är vilken kompromiss som ser minst dålig ut ..
verktygsgurun: Fönstret sitter där med bara byggskum men om det skall vara rätt o riktigt gjort så skall det ha en mekanisk infästning i stommen. Dvs det skall skruvas fast.
Johan Littorin: Hej! Jag har kört fast lite i mitt skafferibygge. Steget jag har kvar är att sammanfoga hyllplanen på ett sätt så att det kan bära saker man har i ett skafferi med lite marginal. Jag valde att inte göra hyllplanen i ett stycke (vilket säkerligen varit enklast) pga tillgång på brädgårn. Jag har varit inne på kexning i hörn och längs långsidan eller i värsta fall hörnjärn. Vill
Hoffmeister: Låter smidigt! Ska kluraa lite på hur jag gör. Men låter ju rätt smidigt med plåtreglar i golv och tak
Bosse#3617: Mitt avlopp läckte från övervåningens badrum ner till pannrummet. Golvet bestod av ganska tjock klinker, en betongsula på ca 10 cm, under där en tjärpapp som går en bit upp på väggen, på utsatta ställen fler lager, därunder ett ganska grovt ojämnt trägolv. Avloppet ligger jäms med en av väggarna, där var det gjutet ovanpå isolering. Under trägolvet är det ca 10 cm isolering,
Klicka: [bild] Det blev skärbräda från ikea 😊
Yrrol: 1. Jag hatar att måla. Vilket syns efter att jag panikmålade håset före höstdaggen. 2. Haft lite otur med snickare som gjort snabbfix jobb hos mig ibörjan av husägandet. Folk har inte vågat påpeka hur jävla fult målat det är hos mig, men däremot har vissa fnissat över att det bara är en målad ram runt fönstrena. Och nu känner jag mig redo att börja rätta fel, och rentav
Ribons: ok låter som jag kan anv mitt konsept helt och hållet, inte med skiva då utan ersätter dom med 1"6 vilket ger en likvärdig stabilitet och sänker kostnaderna för mig markant
camaro1969: jag kör på vanligt golvspån... det verkar bäst :) men jag har en liten följdfråga angående isoleringen.. kan jag lägga golvet och sedan spruta lösull från sidorna mellan varje takstol eller vad man ska säga.. eller är det en fördel att isolera först och sedan skiva? då har man ju lixom inget att gå på.... :)
Timmm: Tack så mycket freitag, där var något jag absolut inte hade tänkt på :)