Hej!

Jag har rivit två ytterväggar i ett rum i vårt hus, allt utom teglet är borttaget. De var tunna, föregående ägare var rökare och annat, och så bodde det gnagare där, vilket vi hörde och så var "grottor" utgrävda här och var i isoleringen.

Väggarna bestod av:
Tegel
Luftspalt - mer eller mindre.
Isolering/stående reglar
Gipsskiva - tunn, mindre än 13mm.

Murbruket på insidan av teglet var så ojämnt att det måste ha nått fram till isoleringen, efter att isoleringen var borttagen så fanns det isoleringsludd kvar. Jag har knackat till det nu(murarhammare) så att väggen ska vara jämnare. Om den inte buktar på en större skala då :x.. Men så illa ska det inte vara, det var inte förrän den gamla väggen togs bort som det syntes hur illa det var gjort, utsidan av tegelväggen ser ok ut.

Jag tänker mig den nya väggen såhär:
Tegel
Luftspalt
Vindskyddspapp
Isolering/stående reglar
Ångspärr
Liggande reglar/Installationslager
Spånskiva el. liknande
Gips

Jag tänker mig träreglar(det är ovanför marknivån) på syllpapp. Det är ett "spår" mellan tegelväggen och plattan nertill, vilket jag antar är för avrinning(jag har testat :)). Men. Nu kommer delen som jag inte har gjort förut. Och när jag funderar på hur det borde göras så känner jag att det vore bra med lite erfarenhet i planeringen..

Vad jag förstår så är det vanliga att sätta ihop regelstommen liggande(?), och sen resa den. Syllpappen komplicerar lite grann, den måste ju ligga på plats och så reser man regelstommen ovanpå pappen, väl? För om man försöker vrida på stommen på nåt vis medan den står på pappen som gnids runt mot betongen.. då blir det inte mycket kvar, väl.. Vindskyddspappen komplicerar än mer, den måste ju på innan regelstommen kommer på plats. Och framför allt: Hur gör man med vindskyddspapp i hörn? Hur undviker man glipor? Om man siktar på att ha en regel längst in i hörnet så blir det väl vindtätt, och så slipper man försöka vika vindskyddspappen runt hörnet för att få pappen från de två väggarna att överlappa varann? (Hur skulle man ens komma åt att fästa fliken från pappen på den andra väggen? För en vägg måste ju vara rest när det här görs, man kan ju inte gärna montera ihop två liggande regelstommar i vinkel och sen resa dem..)

Ja, som sagt, jag börjar från botten, det här är första gången jag gör det här. Men det lär bli fler, andra rum i huset har liknande problem.

Nästa fundering är lite större: En av väggarna har ett fönster. Som ju sticker in en bit i rummet. Om det bara handlade om regelstommen så borde det väl inte vara svårare än att man inte monterar den delen av stommen som kommer i kontakt med fönstret, reser stommen och därefter mäter/sågar till/monterar de delarna av stommen? Men så tillkommer vindskyddspappen. Luftspalten är ju ca en tum, så man kommer ju inte åt mellan stommen och teglet när väggen är rest.. Det är ett gammalt fönster, kan säkert vara original(-67), så det ska bytas. Så det är inte en utesluten väg att helt enkelt ta bort det helt först. Måste ju fortfarande mäta en del då, men då hindrar inget att man reser väggen.

Men det vore enormt intressant att höra hur nån med erfarenhet tänker sig det här! Tar man bort fönstret, monterar regelstomme med vindskyddspapp på utan att tänka på fönstret och skär bort det som behövs från utsidan, utifrån/genom hålet i tegelväggen? Eller är det kanske smartare att ta det i flera steg? Montera regelstommen, res den, mät till dom "kritiska delarna" runt fönstret och montera dem. Lägg därefter ner stommen och fäst vindskyddspappen på den liggande stommen med fönsterhålet färdigt? Är det kanske så, att pragmatism utifrån situationen för stunden är viktigast? Men nån sorts "grundprocedur" antar jag att det finns?

Syllpapppen häftar du fast under syllen så blir det lättare. Vindpappen i hörnan kompletterar du innan du lägger isoleringen och klär runt reglarna i hörnan och sedan 20 cm ut på vindpappen.

huggan skrev:
Syllpapppen häftar du fast under syllen så blir det lättare. Vindpappen i hörnan kompletterar du innan du lägger isoleringen och klär runt reglarna i hörnan och sedan 20 cm ut på vindpappen.
Tack för svar! Bra tips om syllpappen, förstås. Det är dom enkla grejerna som borde vara uppenbara som är bäst ;).

Men med vindpappen så hänger jag inte riktigt med. Antagligen eftersom jag aldrig sett det här göras. Eller så funderar jag för mycket. Om jag fattar det du säger rätt så ska jag resa stommarna för båda väggarna - efter att ha haft på vindpapp - och sen sätta på ungefär 40(20 cm ut från hörnet åt vardera håll) cm brett med vindpapp utanpå det för att täta hörnet. Men blir inte "utanpå" mellan reglarna och teglet, dvs det utrymme som luftspalten ger? Dvs 2-3 cm? För om man reser stommarna som ju är lika långa som rummets sidor så finns det ju inte mycket utrymme att flytta runt dem på utan man får väl lov att ställa dom på plats direkt? Eller borde man kanske inte göra så utan montera en *del* av långsidans regelstomme först, tills hörnet är gjort, och bygga ut den sen? För när jag tänker efter så känns det ju inte som att nån hållfasthet ska påverkas av det..

En bild säger mer än 1000 ord:

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ahh. Givetvis. Man sätter upp pappen separat på stommarna och sätter sen stommarna tätt intill varann för att få det tätt i skarven. Och det är väl det sätt som är praktiskt görbart. Ja jisses.. Jag var inne på att dra överlappande papp gemensamt för båda stommarna, i luftspalten och dessutom få det någorlunda tätt. Och det kunde jag inte fatta hur man skulle få till. *skaka på huvet* Det går att krångla till saker om man vill.

vindpappsdragning.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och resten handlar ju om att mäta vad som behövs. Antagligen så sätter jag väl upp dom kortare bitarna runt fönstret efter att stommen är rest, borde vara lättast att få exakta mått då. Plötsligt så känns det här mycket enklare. Tackar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.