Byggahus.se

H - balk till utbyggnad?

1. A
    Medlem · 2 inlägg

Anna-Karin Holm Perrin

Medlem
    Hej, jag undrar hur kan jag få till ett platt tak med max 5 gr lutning till en utbyggnad/uterum som är 9 meter långt och 4.5 bred. Taket kan inte vara så tjock som limträ balk . vi bor i snözon 3 och vill ha sedumtak. Denna utbyggnad kommer ligga mellan 2 hus och ska se så smidig ut som möjligt. Har hörta att man kan ha självbärnade plåt som tak, stämmer det? eller om jag ska ha h balk, vilken sort och dimmension och material.? cc 120mm mellan balkarna? eller behövs inga balkar vid självbärande plåt som är 5 meter och ligger vilande på väggarna? jag har letat överallt för att få tag på information men inte lyckats så nu provar jag här. Håller tummarna, Anna-Karin :rolleyes::x

2. I
    Medlem · Skåne · 150 inlägg

islander

Medlem
  3. A
    Medlem · 2 inlägg

Anna-Karin Holm Perrin

Medlem

Takprofiler

Jag vill inte ha limträ då det är för tjockt utan söker stålprofiler som klarar detta.Jag tänker kan man bygga stora förråd med platt tak så måste man väl kunna bygga ett litet uterum med platt tack :)
    Taket väger som mest 120kg/m2...sen blir det ju snö på det så jag kanske får tänka om...:(

4. F
    Medlem · 2 856 inlägg
    HEA-balk fungerar helt säkert och jag har svårt att tro att höjden på balkarna kommer bli högre än tjockleken på isoleringen som du ändå kommer ha. Jag skulle be en konstruktör om råd och att beräkna. Det bör inte kosta mer än 2000 kr att få gjort. Du måste ändå visa upp en beräkning för kommunen i samband med bygganmälan/tekniskt samråd. Dock blir det ju rätt mycket dyrare med en stålkonstruktion jämfört med trä.

5. M
    Medlem · Västra Götaland · 257 inlägg

Mattias_Eson

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.