Skall man bara fodra några dörrar eller fönster behöver man inte hyra någon kap&ger. Det duger med en enkel gersåg .
Om jag fodrar en dörr kör jag alltid sida-topp-sida ....sågar 45 grader (givetvis) Spikar ihop gerningarna först och sedan fullspikar listerna utan att dra isär gerningarna.

verktygsgurun skrev:
'
Att förkroppa taklister är en bra metod, men dock ingen som gör det idag då allt skall gå så snabbt.
De snickarbekanta som jag pratat med förkroppar nästan alltid, och resultatet tycker jag är bättre än gerning, Man kan inte se skarven i hörnen.

Så om någon anlitar snickare för listning, fråga om de kan förkroppning, det tar lite längre tid, men mycket bättre resultat, speciellt om hörnen inte är exakt 90 grader eller listerna är profilerade.

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Jag tänker sätta upp hålkälslister, färdigmålade, och förkroppa. Men så såg jag någonstans att färdigmålat brukar man normalt gera (Hus-AMA?). Blir det fult att förkroppa färdigmålat, eller är det bara bortkastad tid.

Jag har 9 innerhörn i köket...

Jag brukar montera överliggaren på fodret först, sen kapa sido-styckena 45 grader, vänder spetsen neråt och ställer det på plats, då kan du rita med penna exakt längd för kapning.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Hade ni varit nöjda? Måste till lite fog tror jag.
2016-03-25 19.05.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-03-25 19.06.22.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Å färg på spikarna....

Det med. Går det att göra mycket bättre, eller skall jag vara nöjd?

Spikningen ser ju ut att va gjord med 3" och inte särskilt snyggt placerad heller.

E
Skulle nog föredra att skjuta med dyckertpistol med betydligt mindre skalle samt vitmåla skallen.

20160130_160246.jpg
Skapa konto

Det här ytterhörnet höll jag på med i flera timmar innan jag fick till det! Fy tusan😂

Jag fick fuska lite med fog för jag lyckades verkligen inte få till en perfekt gerning på det hörnet😝

Relativt ny på forumet men det verkar husera mycket fördomar, som snickare sätter jag personligen bara upp foder girat i 45grader om inte kunden vill ha 90graders kapningar på fodren.

Förkroppa lister gör jag gärna men det är inte så ofta man arbetar med den typen av lister men det förekommer.

Vill man ha ett så bra resultat som möjligt tycker jag att man ska köra trärent och måla listerna uppsatta ( iaf sista strykningen).

Men om man ska sätta upp färdigmålade lister så är dyckertpistol nästintill nödvändigt för att få ett bra resultat. Ett annat tips är oxå att få tag i foder som är 15mm tjocka för då döljer man ändträt på sockeln som gärna vill krypa fram vid mötet sockel-foder.

Jag har alltid bara såget vinklat i 45 grader åt vänster, överstycket sågar jag först med den målade ytan uppåt, vänder sedan och markerar vart andra gerningen ska vara ( på baksidan av stycket) och sågar den med den målade sidan neråt. Då slipper man blyertsmärken och så blir det en snygg kapning i innerhörnet.

Jag monterar alltid överstycket först och sedan kapar jag girningen på de stående fodren. Sedan vänder jag dem upp och ner och ställer dem mot karmen ( försiktigt) och ritar på ovansidan av överstycket, då slipper man mäta och de blir alltid perfekta.

Svårt att förklara men ni får fråga om ni inte fattar😉.

Stefan N skrev:
Spikningen ser ju ut att va gjord med 3" och inte särskilt snyggt placerad heller.

Nej, det är 50 mm. Fick ta till extra spik på något ställe, när det inte räckte, håller med om placeringen.

-MH- skrev:
Det med. Går det att göra mycket bättre, eller skall jag vara nöjd?
Ja det går att göra mycket bättre. Hade en hantverkare gjort så hade han inte fått betalt, dessutom uthängd på forumet byggahus.

Okej, hur skall det se ut då? Har du några exempel på vad som är godtagbart?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.