Jag har ett isolerat förråd jag tänkte ha uppvärmt, är kallförråd idag. Besiktningsmannen (jag har nyligen flyttat in) sa att att man måste ha plast i väggar och tak om man ska ha ett förrådsutrymme uppvärmt, kompletterat med ventiler.

Väggen består idag av (utifrån och in) stående panel, väggpapp (typ), isolering och 13 mm board längst in. Motsvarande i tak (platt med takpapp) Då ser jag två alternativ:

1) Skruva ner boarden, sätt dit plast, skruva tillbaka boarden

2) Sätt plast direkt mot boarden. Skruva sedan dit ytterligare ett lager skivor, typ MDF eller plyfa.

Nr 2) vore ju enklast, men finns det nån nackdel med att ha plasten mellan väggskivor, ist f mellan skiva och isolering (alt 1)?

Plast har man ju för att hindra fukt att vandra ut i isoleringen, om du använder det som förråd så bildas det ingen fukt, så ett nytt prat med besiktningsmannen kanske? så slipper du göra något av det?

Intressant. Jag trodde värmen i sig gör att det blir fukt, som sedan vandrar ut i väggar och tak? (Jag tänker alltså värma upp ett förråd som idag är kallförråd, men isolerat)

Nej. Att värma upp luft tillför ingen fukt. Så uteluft som värms upp och sedan kyls till utelufttemperatur igen ger ingen kondens. Fukt tillförs inneluften genom att vi andas, svettas, duschar, tvättar & lagar mat. Eftersom inga sådana aktiviteter normalt sker i ett förråd, (uppvärmt eller inte), så tillförs inte luften någon fukt som kan kondensera i väggar och tak. (Den lilla mängd fukt som en person andas ut under tiden man gör något i förrådet är försumbart.) Det enda som ev kan motivera plast skulle väl vara om inomhusluft från huset kan ta vägen genom förrådet och vidare ut genom en ventil.

OK, då kanske det räcker med att ta upp ett par ventiler (en in, en ut) för att få lite cirkulation. Känns ju inte som om jag vill plasta in bara för att det är roligt...

Jag glömde förresten säga att det ska vara ett kombinerat förråd och hobbyrum. Dvs jag kommer väl att vara där och fixa och dona en del, men antagligen inte mer än nån/några timmar per dag. Är det ändå inte motiverat med att plasta in?

Vid närmare eftertanke blir det nog väldigt mycket hobbyrum, förvaring blir nog på de ytor som "blir över". (Jag har ett helt kallgarage man kan förvara saker i åxå - förutom bil)

Så frågan är egentligen: -Bör man plasta in väggarna i ett hobbyrum? Eller räcker det att ha bra ventilerat?

För info så är hela husets (huvudbyggnaden alltså) ytterväggar och -tak plastade, men det är ju boyta på ett annat sätt än ett hobbyrum.

K
Kommer du inte att ha din hobby som heltidssysselsättning så borde du inte behöva plast om du har tillräcklig ventilation. Men det beror ju mycket på vad du ska göra. Om din hobby är träningscykling blir ju behovet av ventilation och plast i väggarna annorlunda än om du vill finsnickra eller samla på frimärken.
Storleken på förrådet spelar också in..

K
Det var ju någon här på byggahus som använde flera sidor till att argumentera mot plast i hus. Ett av argumenten var att gips och spånskivor är "så" täta. I ett rum med lite fuktbelastning är det möjligt att denna täthet räcker.. annars är det viktiga att den varma sidan är 20 gånger tätare än den kalla, i ditt fall borde det räcka att den är något tätare alltså borde du klara dig som det är idag.

Hobbyn är nog mer åt finsnickeri än träningscykling :)
Storlek ca 12 kvadratmeter

Har snackat med expertis, närmare bestämt Teknisk support på Isover.
Det finns inga regler, men rekommendationen de ger är att man bör ha plast i vägg och tak, och jag bör plocka ner befintlig innerväggsboard och sätta plasten direkt mot isoleringen, och sedan smacka tillbaka boarden. Samt komplettera med ventiler (in och ut)
http://www.isover.se/teknisk-support

Hmm, låter som ett "roligt" sommarprojekt... :D

K
Lycka till :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.