7 636 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
bärlinor altan
Hej!
har tänkt bytta en altan på gaveln av huset som är 8,6 meter lång
altanen kommer bli ca 4-5 meter bred/djup och det är här jag undrar vilket djup som blir mest optimalt med tanke på antal bärlinor.
tanken är att fästa en bärlina i huset (om det går, annars en plint väldigt nära huset)
och kanske 1-2-3 rader till med bärlinor i samma riktning som gaveln på huset.
sedan lägger man 45x145 golvreglar "tvärsför" på dessa med cc600 och på detta alltså trallen 28x120
jag har sett att xlbygg har 45x145 i längder 4,2 och 4,8 meter. säg att dessa mått ligger till grund för altanens djup, hur många bärlinor behöver man då ha om dimensionen på bärlinan är 45x195
samt hur tätt mellan plintarna ungefär?
har tänkt bytta en altan på gaveln av huset som är 8,6 meter lång
altanen kommer bli ca 4-5 meter bred/djup och det är här jag undrar vilket djup som blir mest optimalt med tanke på antal bärlinor.
tanken är att fästa en bärlina i huset (om det går, annars en plint väldigt nära huset)
och kanske 1-2-3 rader till med bärlinor i samma riktning som gaveln på huset.
sedan lägger man 45x145 golvreglar "tvärsför" på dessa med cc600 och på detta alltså trallen 28x120
jag har sett att xlbygg har 45x145 i längder 4,2 och 4,8 meter. säg att dessa mått ligger till grund för altanens djup, hur många bärlinor behöver man då ha om dimensionen på bärlinan är 45x195
samt hur tätt mellan plintarna ungefär?
Om planen är att köra med 195 och 145 som reglar och du klarar det höjdmässigt så klarar en 45x145 C24 en öppen spännvidd på 2.28m. C14 lite kortare på 1.74m.
Blir altanen 5 meter djup så klarar du dig således på en bärlina i väggen och två till om du använder dig av 45x145 C24 med lite överhäng utanför yttersta bärlinan.
195 som bärlina ger ju endast längre mellan plintar - Du kan ju välja klenare virke och tätare mellan plintar - Personligen så gillar jag att överdimensionera och min är satt med 195 bärlinor och 120 reglar - Men då har jag bara ca 1.7m mellan bärlinorna och spännvid på en 120 C24 är hela 1.93m.
Blir altanen 5 meter djup så klarar du dig således på en bärlina i väggen och två till om du använder dig av 45x145 C24 med lite överhäng utanför yttersta bärlinan.
195 som bärlina ger ju endast längre mellan plintar - Du kan ju välja klenare virke och tätare mellan plintar - Personligen så gillar jag att överdimensionera och min är satt med 195 bärlinor och 120 reglar - Men då har jag bara ca 1.7m mellan bärlinorna och spännvid på en 120 C24 är hela 1.93m.
detta beräknat med 45x195 som bärlinor alltså?huggan skrev:
hur tätt ska plintarna sitta under dessa bärlinor?
troligen måste jag montera plintar även närmast huset, så ju färre plintar per meter ju bättre (alltså finns det nån fördel att använda grövre bärlinor så gör jag det)
slacker skrev:Om planen är att köra med 195 och 145 som reglar och du klarar det höjdmässigt så klarar en 45x145 C24 en öppen spännvidd på 2.28m. C14 lite kortare på 1.74m.
det är planen att använda dessa dimensioner, men är andra dimensioner mer fördelaktigt så är jag flexibel!
har höjdutrymmet, ca 70-80 cm gissar jag (och även grävmaskin
så att räkna ut vad som blir "billigast" är alltså vad denna tråd egentligen borde hetat
Beroende på lösning kan jag tycka att det är enklare att sätta bärlinan i syllen, dels för att mina plintar hade bråkat med dräneringen. Sätter man den i sylen skall man vara noga med avrinning så man slipper vattentryck mot syllen.
Beräkning sker egentligen helt oberoende på vilken typ av bärlina när man tittar på reglar - Där är det avståndet mellan bärlinorna som styr - Således kommer valet av bärlina in när man vill veta hur tätt (Eller glest) du vill ha mellan plintar. En 45x195 C24 har en fri längd på 3.07m så du behöver ju inte ha direkt tätt mellan plintarna under en 195'a av den klassen. En 45x195 C14 klarar däremot endast 2.34m fri längd så det beror på virkesval helt enkelt.
Beräkning sker egentligen helt oberoende på vilken typ av bärlina när man tittar på reglar - Där är det avståndet mellan bärlinorna som styr - Således kommer valet av bärlina in när man vill veta hur tätt (Eller glest) du vill ha mellan plintar. En 45x195 C24 har en fri längd på 3.07m så du behöver ju inte ha direkt tätt mellan plintarna under en 195'a av den klassen. En 45x195 C14 klarar däremot endast 2.34m fri längd så det beror på virkesval helt enkelt.
Kan rekommendera en App till telefonen som heter "Svensk Trä" - ladda ned den och knappa på så får du en tydligare bild.
generellt, tätare mellan bärlinor = klenare reglar.
Reglarna skall man ha flest av så det kan helt klart vara värt att klämma in en bärlina till och minska reglarna i dimension, den enda förlusten är ju då grävningen....
EDIT: Hittade även denna: http://www.byggbeskrivningar.se/altan
generellt, tätare mellan bärlinor = klenare reglar.
Reglarna skall man ha flest av så det kan helt klart vara värt att klämma in en bärlina till och minska reglarna i dimension, den enda förlusten är ju då grävningen....
EDIT: Hittade även denna: http://www.byggbeskrivningar.se/altan
Redigerat:
Har kikat lite på dimensionering och kommit fram till att golvreglar blir 45x145 och bärlinor blir 45x195 på ca 2,2 meters avstånd från varandra
Men jag har inte hittat någonstans för hur tätt plintarna ska sitta under 45x195 bärlinan
Någon som vet maxavståndet?
Men jag har inte hittat någonstans för hur tätt plintarna ska sitta under 45x195 bärlinan
Någon som vet maxavståndet?
Oj oj, du har ju svarat på det slacker.. Är det 3,07 meter alltså? Det låter långt tycker jag..
Om min altan blir 8,4 meter lång klarar jag mig alltså på 4 plintar per bärlina?
Alltså 12 plintar totalt om jag inte kan fästa något i väggen?
Om min altan blir 8,4 meter lång klarar jag mig alltså på 4 plintar per bärlina?
Alltså 12 plintar totalt om jag inte kan fästa något i väggen?
Principen är densamma som för en regel och samma som du ser i programmet - Fri längd avses även på bärlinor så i teorin skulle det räcka med 3.07m mellan plintarna på en 45x195 C24.
Detta till trots skulle jag sätta dem tätare bara för att vara på säkra sidan, tror mina står på cirka 2.3-2.4 meter mellan under en 195 bärlina. Valde att korta ned avståndet även mellan bärlinorna då jag ändå har en kortare altan och kunde således välja ett 120 regelverk med 2 fack.
4 plitar till på dina 12 gör inte altanen så mycket dyrare... Skruv är banne mig det som kostar mängder!
Min är testad med 32 personer i vart fall!
Detta till trots skulle jag sätta dem tätare bara för att vara på säkra sidan, tror mina står på cirka 2.3-2.4 meter mellan under en 195 bärlina. Valde att korta ned avståndet även mellan bärlinorna då jag ändå har en kortare altan och kunde således välja ett 120 regelverk med 2 fack.
4 plitar till på dina 12 gör inte altanen så mycket dyrare... Skruv är banne mig det som kostar mängder!
Min är testad med 32 personer i vart fall!
Tack för bra svar!
Blir altanen 8,4 meter blir plintavståndet 2,8 meter för 4 per bärlina och 2,1 meter för 5 plintar per bärlina.
Känns 2,8 lite på gränsen? Ja menar c24 vs c14 är ju inte alltid att lita på märkningen...
Blir altanen 8,4 meter blir plintavståndet 2,8 meter för 4 per bärlina och 2,1 meter för 5 plintar per bärlina.
Känns 2,8 lite på gränsen? Ja menar c24 vs c14 är ju inte alltid att lita på märkningen...
Kika på regellängderna dessutom - En skarv på bärlinan mitt emellan två stolpar ser jag som en ganska dålig lösning. Mina är skarvade mitt på stolparna och generellt så jag brukar bygga altaner.camaro1969 skrev:
Flyttar gärna in yttersta bärlinan dessutom och flyttar in stolparna på ändarna på bärlinan för att få ett snyggare utseende på hela altanen.
Passar även på att nämna något jag skrivit ett par gånger förr vad gäller stolparna - Bästa alternativet, enligt mig, är att ta 45x95 eller 45x120 till stolpar och sätta dem enligt ett tips i en annan tråd:
https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/235913-nytt-hus-ska-fa-ny-altan.html?perpage=30#post2014142
Klicka här för att svara