Jag vet inte om jag frågar på rätt ställe, men jag behöver göra en låda av plywood och jag vill ha långsidorna avtagbara!

Form, tänk er ungefär som en skottkärra, lite lätt utåtlutande sidor, inget lock.
Nu vill jag kunna ta av långsidorna på ett smidigt sätt och samtidigt vill jag att de ska sitta stadigt när de väl sitter på plats. Kortsidorna och botten kommer att stöttas av en stålram, så de sitter som de ska även utan långsidor.

Jag tänker mig att kanske använda ett par såna där flaklås som man har på släpvagnen för att hålla dem på plats, men sen skulle det behövas når mer för att styra det rätt så det inte halkar omkring om ni förstår vad jag menar. Finns det nåt smart som jag ska leta rätt på i bygghandeln som löser mitt problem?
Och inte vill jag ha nåt vasst som sticker ut från lådan som man kan göra sig illa på när inte långsidorna är på plats.

Idéer, nån?

Det finns väl hundratals sätt att göra det där på. Men kan du inte göra som på en vanlig släpvagn? Där har du ju ofta hak-gångjärn som tillsammans med flaklåsen gör det stabilt. Men då sticker ju ena delen av gångjärnen ut lite när sidorna är bortmonterade...

Det är utstickande delar jag helst skulle undvika...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.