2 950 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Vilket golvmaterial till vindsutrymme
Sida 1 av 2
Hej!
På min garagevind ska det bli förtåd samt hobbyrum.
Det blir en utvändig trapp på gaveln.
Jag funderar att lägga golvspån men man kommer ju dra in snö å slask där så det kanske inte golvspånet tål?
Kan det vara bättre att lägga råspont som golv? Det tål kanske vatten bättre?
Takstolarna är monterade på cc600, som vanliga golvreglar alltså
På min garagevind ska det bli förtåd samt hobbyrum.
Det blir en utvändig trapp på gaveln.
Jag funderar att lägga golvspån men man kommer ju dra in snö å slask där så det kanske inte golvspånet tål?
Kan det vara bättre att lägga råspont som golv? Det tål kanske vatten bättre?
Takstolarna är monterade på cc600, som vanliga golvreglar alltså
Hobbyrummet ska va uppvärmt i framtiden, men förrådet ska va kallt.
Men vill köra samma golv över hela....
Är det råspont som gäller alltså?
Men vill köra samma golv över hela....
Är det råspont som gäller alltså?
Råspont alltså? Eller finna andra alternativ?
Beror på hur mycket du vill spendera. Råspont duger fint om det är ett förråd.
Eller otryckt virke motsvarande trall 34x145, för lite mer stabilitet om du ska förvara tunga prylar som du ska dra in och ut ur förrådet ofta.
Eller otryckt virke motsvarande trall 34x145, för lite mer stabilitet om du ska förvara tunga prylar som du ska dra in och ut ur förrådet ofta.
Hur mycket snö och slask kommer det att komma in? Golvspånet tål lite vatten. Du kan också måla det, så blir det ännu tåligare.
Jag har lagt golv både av spån och råspont, och jag tycker att spånet blev ett mycket bättre golv.
Temperaturen ändrar sig väldigt mycket på en vind, och så träets fuktighetshalt. Råsponten rör sig så mycket att den kryper isär på sina ställen.
Jag har lagt golv både av spån och råspont, och jag tycker att spånet blev ett mycket bättre golv.
Temperaturen ändrar sig väldigt mycket på en vind, och så träets fuktighetshalt. Råsponten rör sig så mycket att den kryper isär på sina ställen.
Men blir inte spontat virke stabilare är trall trots att den är tjockare?Vanbeasten skrev:
Det är ju bara snö p slask som följer med skorna in.. Ungefär som i en vanlig farstu fast mycket mer sällan..andersmc skrev:Hur mycket snö och slask kommer det att komma in? Golvspånet tål lite vatten. Du kan också måla det, så blir det ännu tåligare.
Då skulle man kunna måla en bit innanför dörren, eller lägga nån matta... Eller varför inte ett billigt laminatgolv?
summa summarun, golvspån!
Länk till byggmax-golvet ovan.I relaiteten 100-120 kr /kvm plus arbete.
Fuktbeständugt golvspån fungar nog också men är dyrare, kostar 150 kr/kvm jämfört med vanligt golvspån för 90 kr/kvm.
Råspont hamnar på ca 60-75 kr/kvm.
Jag hade valt furugolvet. Lite mer jobb än golvspån men ändå ett riktigt golv.
Fuktbeständugt golvspån fungar nog också men är dyrare, kostar 150 kr/kvm jämfört med vanligt golvspån för 90 kr/kvm.
Råspont hamnar på ca 60-75 kr/kvm.
Jag hade valt furugolvet. Lite mer jobb än golvspån men ändå ett riktigt golv.
menar du att man kan lägga furugolvet direkt på takstolarna? kändes lite klent för det... 15mm.??