Hej, har lite tankar kring ett fritidsboende som jag är intresserad av.
Det är fler tal byggander på tomten
bla huvud byggnaden som har byggyta på ca 25kvm fastukvist
och ett något nyare förråd byggyta på har ca 20kvm inkl fastukvist

dom står ca 3m från varandra,

tankarna går så här
etapp 1
göra om förråd så det går att sova i den,
bygga in fastukvisten isolera och göra 2 sovrum där inne.
Den har rejäla reglar och takstolar,
så tänkte om det är möjligt att bygga inifrån, med vindskydd, isolering, fuktspärr, isolering, sedan ett ytskikt.
går det? eller måste man tabort panel för att få dit vindskyddet?
finns det andra saker som man bör tänka på?

Etapp 2
göra en utbyggnad på ca 3x3m mellan byggnaderna
som får bli kök
ta upp dörrhåll till båda byggnaderna

Etapp 3
rusta huvudbygganden som får bli allrum/matplats.

Håller på att räkna på det och hur mycket tid det kan ta,
är väl mest om det är möjligt att isolera förråd från insidan som man funderar på just nu.
Vad tror ni?

Att bygga om inifrån handlar ju i stort sett bara om access - ser du panelen "frånm insidan" så kan du ju regla på lite (typ 22 mm), sätta vindpapp, isolering, ev. plast (eller inte beroende på hur du tänkt med kallställning osv osv) och skiva (ytskikt).

Reglarna för luftning kanske inte skall dit om det redan är en insida utan luftgenomströmning...

Just isoleringstyp (cellulosa tex) och plast eller ej (ingen vid cellulosa) är väl ngt att fundera på. sakll huset ngn gång kallställas är nog plastfritt att föredra. Är det hög fuktbelastning (mkt folk ,matlagning, badrum osv) och permanentboende är plast bra. beroe också på hur huset (n) i övrigt är gjorda...

Är det inte ett boutrymme idag kan det behövas bygglov...
annars värt att tänka på är väl om du vill ha inbyggd el på en och samma gång...

/K

Finns ej el, tänkte sätta solpanel
Kanske förbereder för el alt drar 12/24 i vägg eller en converter 12/230vac
Kommer kallställas men brukas på vintern mellan åt.
Tänkte använda mej av bison vindskydd och ångspärr ej plast.
Och vanlig isolering glasull

Om man sätter vindskyddet från insidan så får man runda reglarna och dom kommer på utsidan av vindskyddet ända risken är kondens som bildas mellan panel och vindskyddet
Kanske inte blir nåt större problem.

Behöver bygglov för utbyggnaden så det får gå på samma.

Ang. cellulosaisolering,
det blir isolering vid 2 eller 3 tillfällen, och det är inga stora ytor,
finns det något system att göra det jobbet själv?

kan tänka mej att det drar iväg i kostnader att först isolera 20kvm vägg/tak/golv.
sedan 10kvm samma sak, och sista utrymmet vet jag ej hur det är idag om det ska göras om helt eller går att bibehålla.

sen finns det ingen 400VAC som jag misstänker att det behövs för att blåsa, går väl att lösa med ett elverk.

ason skrev:
Ang. cellulosaisolering,
det blir isolering vid 2 eller 3 tillfällen, och det är inga stora ytor,
finns det något system att göra det jobbet själv?

kan tänka mej att det drar iväg i kostnader att först isolera 20kvm vägg/tak/golv.
sedan 10kvm samma sak, och sista utrymmet vet jag ej hur det är idag om det ska göras om helt eller går att bibehålla.

sen finns det ingen 400VAC som jag misstänker att det behövs för att blåsa, går väl att lösa med ett elverk.
Det finns ju cellulosa i skivor också...lösull kanske blir krångligt ?
(Isolina tex eller isocell)
/K

Har kollat runt lite nu Huton flex kostar ca 200% mer än vanlig glasfiber
Isolina verkar vara dyrare ändå,
vad jag sett så har Cellulosaisolering ungefär samma lambdavärde fast med hög densitet.

Första tanken var att använda 95+45 glasfiber (isover)

kan man gå ner i tjocklek om man använder Cellulosaisolering?
behöver man samma typ av vind och ångbroms?

Ja det är dyrare, så det beror ju lite på hur stor yta om det blir mycket pengar eller inte...
Glasfiber eller cellulosa tror jag är samma isolervärde (ungefär) så det blir samma tjocklek. Vindpapp behövs men man använder en annan ångbroms (dvs en ångBROMS inte ett tätskikt i form av vanlig plast) :9

/K

Smidigt vidare på planen,
Lutar åt huton flex eller feelingwood 95 isolering, 95 i vägg och dubbla i taket.
Golvet är jag lite tveksam till, var och kollade, det är 95 reglar i golvet,
vet ej om det räcker att lägga 95,
Sen kostar trossbotten skiva ungefär 100kr/kvm
så tänkte om det fungerar bra med cellplast S80 50mm, skruva den under ifrån,
Får ett oorgansikt material neråt så ingen risk för mögel angrepp, så får jag mer isolering för samma peng.
sen en 95 isolering på det,
Tror att möss o råttor inte tar sej igenom, men får inget bra svar på det.
Letar finmaskigt nät att sätta i trossbotten om cellplast inte räcker för att stoppa, men hittar inget bra, max 7 mm maskor får det vara.

Har pratat med flera som säljer cellulosa isolering, och ang trossbotten får man olika svar, inget klockrent.
en använde vindduk under för att stoppa mögel, fukt. en annan sa asfabord, en till trossbottenskiva..

sen ang. cellplast så trodde en del att det funkar andra att dom äter upp, nån att det blir för tätt.

Sen var det där med luftspalt mellan ytterpanel och isolering, blandat svar där med, en sa att det inte behövs, en annan - kan vara som extra trygghet, och en till - ja det ska vara..

Lika så vilken ångbroms, en sa att man skulle ta leveratörens ångbroms, men vindskyddet gick med vad som,
en annan att man tar vindpapp, inåt räcker det med panel eller skivor.

Känns som att det här får man gå på magkänslan och hålla tummarna.

Hur har ni byggt med cellulosa isolering?
Vilken ångbroms, vindduk, trossbotten etc...

Redigerat:
Jag har inte byggt ngn trossbotten med cellulosa (bara på landet med vanlig glasull),
Men i tak har jag använt (utifrån och in): Yttertak, takpapp, spont, luftspalt, vindpapp (vanlig), cellulosaskivor (isolina), ångbroms (isolina), panel

/K

Tackar, var till bygghandeln (XL) och snackade lite panel o priser,
frågade dom om isolering :p dom har ingen cellulosa baserad, men sa att det går väl bra med vanlig glasull, använd vindskydd halotex W5 och skippa ångbroms, så gjorde man förr menade han på.
hm.. funderade ett tag, tänkte att det sparar ju en massa pengar, men tänkte ett tag till, synd att riskera ett bygge för att snåla, har ju även läst att tex hunton flex har 10 gånger större förmåga att transportera fukt än glasull.

Lutar åt att skippa cellplast i trossbotten med och använda någon trossbotten skiva, vad rekommenderas,
en Trossbottenskiva av 4,5 mm oorganisk fibercement, 6mm oljehärdad board eller något annat?

Klaskarlsson: varför har du använt isolina i tak men inte på övriga ställen?
Och vad gjorde att du valde isolina?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.