Hej,
Som ni kan se på bilderna är våra balkongstolpar i behov av lite kärlek, så med andra ord är det dags att byta ut dem...
Dimensionen på befintliga (och nya) stolpar är 120x120.
Jag undrar om nån har tips på hur jag får upp stolparna en bit från plintarna. Har tittat på massa olika stolpskor men ingen känns jättebra... De grövre varianterna som passar mina stolpar kräver ett ganska fett hål rätt ned i plinten. Jag har inte tillgång till så stor borr/hålsåg och är tveksam till om plinten pallar ingreppet överhuvudtaget eller om den spricker sönder.
Det som mentalt känns bäst just nu är en stolpsko på platta, typ denna;
Nån som har andra tips på skor eller helt andra lösningar kanske? Grundtanken är att skydda nedre delen av stolpen mot fukt och vatten. Ju enklare/billigare lösning desto bättre, som amatör överarbetar jag ibland saker och ting... ;-) Har massa järnskrot hemma så jag kan eventuellt konstruera något på plats.
Tack på förhand och glad påsk!
Österby
Som ni kan se på bilderna är våra balkongstolpar i behov av lite kärlek, så med andra ord är det dags att byta ut dem...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimensionen på befintliga (och nya) stolpar är 120x120.
Jag undrar om nån har tips på hur jag får upp stolparna en bit från plintarna. Har tittat på massa olika stolpskor men ingen känns jättebra... De grövre varianterna som passar mina stolpar kräver ett ganska fett hål rätt ned i plinten. Jag har inte tillgång till så stor borr/hålsåg och är tveksam till om plinten pallar ingreppet överhuvudtaget eller om den spricker sönder.
Det som mentalt känns bäst just nu är en stolpsko på platta, typ denna;
Nån som har andra tips på skor eller helt andra lösningar kanske? Grundtanken är att skydda nedre delen av stolpen mot fukt och vatten. Ju enklare/billigare lösning desto bättre, som amatör överarbetar jag ibland saker och ting... ;-) Har massa järnskrot hemma så jag kan eventuellt konstruera något på plats.
Tack på förhand och glad påsk!
Österby
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Troligen så blir du väl begränsad i ditt urval av dimensionen.
Skulle det vara tänkbart att fräsa/hugga ur urtag i stolparna nedtill för att kunna komma ner på ex. 90mm och använda s.k. D-stolpskor (exempel från Biltema)?
Sådana har jag använt till stolparna på vår veranda.
Skulle det vara tänkbart att fräsa/hugga ur urtag i stolparna nedtill för att kunna komma ner på ex. 90mm och använda s.k. D-stolpskor (exempel från Biltema)?
Sådana har jag använt till stolparna på vår veranda.
Blir det inte vansinnigt fult med stolpskor med "fot" och gängad stång enligt bilden ovan? På en terass kan man ofta gömma stolpskor, men här är de väldigt synliga.
Jag skulle försöka konstruera något estetiskt tilltalande med hjälp av stålprofiler och svets.
Jag skulle försöka konstruera något estetiskt tilltalande med hjälp av stålprofiler och svets.
Står stolparna löst idag, eller är de infästa med något osynligt metallbeslag?
(Kan gissa på t ex en ståldubb i mitten.)
Är stolparna homogena (=en stock), eller är de sammansatta av smalare reglar brädor? (Det ser ut som om det ev skulle kunna vara sammansatta stolpar, men det kan ju också vara sprickor...?)
Har du funderat på att bara byta den nedre delen (ca 0,5-1m)?
Lämpligen då till tryckimpregnerat.
(Denna operation går enklare om stolpen är sammansatt.)
Personligen hade jag av estetiska skäl undvikit synliga metallbeslag på ett så fint gediget gammalt bygge.
(Kan gissa på t ex en ståldubb i mitten.)
Är stolparna homogena (=en stock), eller är de sammansatta av smalare reglar brädor? (Det ser ut som om det ev skulle kunna vara sammansatta stolpar, men det kan ju också vara sprickor...?)
Har du funderat på att bara byta den nedre delen (ca 0,5-1m)?
Lämpligen då till tryckimpregnerat.
(Denna operation går enklare om stolpen är sammansatt.)
Personligen hade jag av estetiska skäl undvikit synliga metallbeslag på ett så fint gediget gammalt bygge.
Jo ni har helt rätt.. blir inte snyggt med stolpsko. Tack för att ni påpekade det!! ☺
De nya pelarna är limträ stolpar.
Osäker på om det finns något form av ankare innuti, ska pilla bort lite ruttet virke och se efter.
Men inte kan man måla tryckt virke va? Iaf inte första året eller så?
Vad har jag annars för options, "impregnera" nedersta biten på stolparna (limträ) på något sätt?
De nya pelarna är limträ stolpar.
Osäker på om det finns något form av ankare innuti, ska pilla bort lite ruttet virke och se efter.
Men inte kan man måla tryckt virke va? Iaf inte första året eller så?
Vad har jag annars för options, "impregnera" nedersta biten på stolparna (limträ) på något sätt?
Borra hål även i nya stolpen, grundolja ordentligt.
En mutter nederst på gängstången som finns, och en stor galvad bricka ovanpå.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...inkat-galvaniserat/Fyrkantsbricka-2000021231/
Då får du upp stolpen 2-3cm, det räcker mer än väl för att bryta fuktvandringen.
En mutter nederst på gängstången som finns, och en stor galvad bricka ovanpå.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...inkat-galvaniserat/Fyrkantsbricka-2000021231/
Då får du upp stolpen 2-3cm, det räcker mer än väl för att bryta fuktvandringen.
Kan jag strunta i muttern rent fuktmässigt, och bara köra en eller två fyrkantsbrickor modell större? Kanske lite sämre fuktlösning men tänker att det ger bättre lastfördelning/bärighet och ändå hindrar mestadels av vatten/fukt.
Det som orsakat problemet är ju att plintarna är felkonstruerade map fukten och de är ju inte estetiskt tilltalande...tycker jag. Jag hade bytt bara en meter av stolparna och kapat plintarna i marknivå om de sitter stadigt ner till frostfritt.
Därefter hade jag gjutit ett armerat påstick i rätt mått för stolpen så att ingen snö eller vatten kan samlas.
Sedan hade jag satt ett litet bleck så att rinnande vatten inte påverkar.
Använd japansåg o gör en snygg fuktsäker skarv som du epoxilimmar
Därefter hade jag gjutit ett armerat påstick i rätt mått för stolpen så att ingen snö eller vatten kan samlas.
Sedan hade jag satt ett litet bleck så att rinnande vatten inte påverkar.
Använd japansåg o gör en snygg fuktsäker skarv som du epoxilimmar
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Nya stolpar på plats, tack för alla tips å råd. Tog 2st plattbrickor modell större som tillsammans gav en glipa på strax över 1cm mellan plint och pelare.
Pelarna ställde jag i beckers impregneringsolja ca 30 minuter (endast nedersta ändträt, övre ändträt impregnerade jag med pensel). Sen grundade jag med beckers grundfärg v och slutströk 2ggr med beckers max. Med lite regelbunden kärlek hoppas jag dom håller livet ut... Nu måste dock resten av balkongen snyggast till för att match de nya stolparna... 😊
Pelarna ställde jag i beckers impregneringsolja ca 30 minuter (endast nedersta ändträt, övre ändträt impregnerade jag med pensel). Sen grundade jag med beckers grundfärg v och slutströk 2ggr med beckers max. Med lite regelbunden kärlek hoppas jag dom håller livet ut... Nu måste dock resten av balkongen snyggast till för att match de nya stolparna... 😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så där ja. Fint med återmatning av resultat.
"Nu måste dock resten av balkongen snyggast till för att match de nya stolparna... "
Ja, så där är det när man renoverar gamla hus. Man börjar i en ända och sedan tar det aldrig slut. Och skulle man vara snabb och ihärdig och komma hela varvet runt så är det förmodligen dags att fiffa upp det första man renoverade...
"Nu måste dock resten av balkongen snyggast till för att match de nya stolparna... "
Ja, så där är det när man renoverar gamla hus. Man börjar i en ända och sedan tar det aldrig slut. Och skulle man vara snabb och ihärdig och komma hela varvet runt så är det förmodligen dags att fiffa upp det första man renoverade...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden