Ja, som topicen lyder, vad står HDF för?

Som jag har förstått det så skall F:et betyda nåt med spänning o göra, men resten?
(dock i nån engelsk förklaring)

Vi säger ju bara HålDäck, så man undrar över F.et.

Hoppas nån kan hjäpla till lite :D

MvH

High Density Fibreboard, typ masonite. Det är tillverkat av finare material än MDF.

Stämmer som tidigare skribent skriver. HDF är även styvare och hårdare än MDF.

Nej, vi pratar om bjälklag nu.

http://www.kynningsrud.se/kunder/kynningsrud/kynnmm.nsf/lupgraphics/hd_illustrasjon.jpg/$file/hd_illustrasjon.jpg

Skulle gissa att ditt F står för att elementen har förspänd armering.

Japp:

"De prefabricerade bjälklagsplattorna eller –elementen som används är ofta av typen HD/F, som står för ”håldäck, förspänd”. Det innebär att plattorna har stora genomgående kanaler som utsparningar för att minska materialåtgång och vikt samt att armeringen i plattorna är förspänd vilket får till följd att hela plattan blir lite grann böjd som en bågbro."

http://www.imego.com/commonfiles/www.imego.com/Documents/DataSheets/Studie_av_byggbranschens.pdf

f91jsw skrev:
...HD/F
Kanske läge att fråga med rättstavad text. HDF och HD/F är ju rätt stor skillnad

;)

Redigerat:
Det kan man ju minst säga att det är en jäkla skillnad.

Bonan och Johan, Hade ni läst hela mitt första inlägg så hade ni förstått att det inte handlade om något trämaterial och slupet yttra er.

f91jsw och Anaitis tack för hjälpen, hade nån vink om att de var spänning men inte ordet :) men nu vet jag Förspännig

Dzollero skrev:
...så hade ni förstått att det inte handlade om något trämaterial och slupet yttra er.
Faktiskt inte. Var lika övertygad om att det handlade om vanligt trämaterial som du var om betongmaterial. Ser fortfarande inget i texten som tyder på att det är betong, möjligtvis "HålDäck" men det låter som en allmän term för vad som helst i mina öron.

Nåväl. Diskussionsforum är ju för diskussioner. Som denna tråden. :D

Johan Gunverth skrev:
Faktiskt inte. Var lika övertygad om att det handlade om vanligt trämaterial som du var om betongmaterial. Ser fortfarande inget i texten som tyder på att det är betong, möjligtvis "HålDäck" men det låter som en allmän term för vad som helst i mina öron.

Nåväl. Diskussionsforum är ju för diskussioner. Som denna tråden. :D
Har fått svar på min fråga så där finns inget mer o disskutera.
Om du inte visste att hål däck inte har med skvmaterial o göra så förstår jag att du inte reagera på frågan som jag hade menat. Får skriva tydligare nästa gång. Må Väl

Ett tilläg F är där just för att det finns slakarmerad Häldeck med :)

Vad innebär förspänningen mer exakt?

Att det är beräknat för en viss nedböjjning på mitten så det är spännt uppåt för att kompensera det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.