Hej.

Har precis köpt ett äldre hus med snedtak på övervåningen. Övervåningen har ett stort vardagsrum och ett stort sovrum. Tänkte dela av vardagsrummet så jag får ett mindre sovrum till.

I taket är det gips, och i väggarna är det gips. hur fäster jag takregeln och väggreglarna? Väggen ska ligga längs takstolarna, och tyvärr inte mitt under någon takstol, så den kan jag inte fästa i.

Kan man skruva takregeln rakt upp i gipset? Jag förstår att det inte är superbra fäste i gips, men vart skall det ta vägen liksom när väggen väl står där? Det blir ju inga krafter varken uppåt eller i sidled direkt,.. Och det lilla som kan bli klarar väl gipset att stå emot?

Om man inte gör så, hur bör man då göra? Krypa upp på vinden och sätta kortlingar mellan takstolarna där väggen ska gå? Så man kan fästa i kortlingarna?

Tacksam för svar då mina kunskaper i ämnet är begränsade än så länge!

Mvh Johan

R
När ag satta upp min mellanväg i huset skruvad jag en regel i taket och en i golvet sen reglade jag bara upp det. kan även spänna fast reglarna med hjälp av skruvar och muttrer (tvingar fast allt) det håller så länge man inte belastar allt för mkt

Limma regeln i taket så slipper du kortla.

Ribons skrev:
När ag satta upp min mellanväg i huset skruvad jag en regel i taket och en i golvet sen reglade jag bara upp det. kan även spänna fast reglarna med hjälp av skruvar och muttrer (tvingar fast allt) det håller så länge man inte belastar allt för mkt
Men hade du gips i taket?

larsbj skrev:
Limma regeln i taket så slipper du kortla.
Så att limma en 45x70 direkt upp i takgipset är inga problem? Går det inte lika bra att skruva upp den då? Tänker ifall man en dag vill ta ner väggen.. Lite jobbigt om man limmat. När väl de lodräta reglarna är på plats så belastas ju inte takregeln nedåt längre.

Sjukt jobbigt att kortla innifrån vinden, Så kan man slippa det är det ju guld

Mvh Johan

R
tak och golvreglarna (spänner) fast med hjälp av reglarna. Nej jag har inget gips i huset någon stans

Det är ju i sidled du vill ha styrka i den där väggen, så den inte gungar om man trycker till de. Plugga och skruva i taket, och eller komplettera med lim. Det kommer sitta riktigt bra tillsammans med golvregeln.
Att det är limmat spelar ingen roll i framtiden, bara slipa bort och måla.

holmberg87 skrev:
Det är ju i sidled du vill ha styrka i den där väggen, så den inte gungar om man trycker till de. Plugga och skruva i taket, och eller komplettera med lim. Det kommer sitta riktigt bra tillsammans med golvregeln.
Att det är limmat spelar ingen roll i framtiden, bara slipa bort och måla.
Borde väl vara läkt ovanför gipset som man kanske träffar med lite tur? Angående att limma tänkte jag mest att hur får man loss regeln från taket när man river sen? Gipset lär ju förstöras?

Hoffmeister skrev:
Borde väl vara läkt ovanför gipset som man kanske träffar med lite tur? Angående att limma tänkte jag mest att hur får man loss regeln från taket när man river sen? Gipset lär ju förstöras?
Ja gipsen måste ju skruvas i något, så du kan kanske mäta dig fram till vart läkten sitter så kommer det sitta ännu bättre.
Jag tror inte gipsen går sönder så farligt mycket, snarare att limmrester sitter kvar, men och om det skulle släppa i gipset så är det bara att spackla och måla:)

holmberg87 skrev:
Ja gipsen måste ju skruvas i något, så du kan kanske mäta dig fram till vart läkten sitter så kommer det sitta ännu bättre.
Jag tror inte gipsen går sönder så farligt mycket, snarare att limmrester sitter kvar, men och om det skulle släppa i gipset så är det bara att spackla och måla:)
Men att skruva regel rakt upp i gips utan att plugga är inte ett alternativ? Jag får ju för mig att väggen kommer stå i vilket fall när de lodräta reglarna kommit på plats. Om man tar en lite grövre gängad skruv tänker jag.

Hoffmeister skrev:
Men att skruva regel rakt upp i gips utan att plugga är inte ett alternativ? Jag får ju för mig att väggen kommer stå i vilket fall när de lodräta reglarna kommit på plats. Om man tar en lite grövre gängad skruv tänker jag.
Nja att skruva i bara gips är värdelöst, det drar ingenting och gipsen smular sönder. förborra regeln i taket, lägg den mot taket och märk med en borr vart hålen hamnar. Borra och plugga.
Det tycker jag känns lättast och då sitter det också:)

Väggen kommer nog sitta fast ändå, men jag hatar när innerväggar känns slappa och rör sig om man trycker till dom.

holmberg87 skrev:
Väggen kommer nog sitta fast ändå, men jag hatar när innerväggar känns slappa och rör sig om man trycker till dom.
Haha, händer det dig ofta?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Bara lim låter absolut enklast. Företrädesvis en plåtregel då, så är det lätt att sätta de lodräta reglarna sen. Ska man plugga så blir det ju en liten distans mellan regeln och gipset, som inte direkt kommer vara till väggens fördel vad gäller stabilitet.

Kan man köra träregel på golvet och plåtregel i taket? Borde väl inte ha nån sexuell betydelse?

smedbror skrev:
Haha, händer det dig ofta?
Haha nä det kan jag inte påstå, men för någon vecka sedan när jag hjälpte en kompis att öppna en innervägg så hände det :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.