R
Jag behöver hjälp med att göra en beräkning på vad mitt koncept klarar för påfrestningar.
Jag vill anv C14 virke med S/S mått 400mm i golv/väggreglar och bygga i 2 plan.
Finns det någon som kan hjälpa mig?

Utan att beräkna kan man säga att i vägg är c14 fullt tillräckligt. I bjälklag begränsas spännvidden till ca 3,5-3,8 m med 45x 220.
För att beräkna behövs mer indata.

R
Dim som jag vill anv är 50*200

R
Huset bredd blir 8 M yttermått ca 20 M långt, hjärt vägg centrerat i fastigheten(4 M från yttervägg. Takhöjden blir 2,7 M

Ribons skrev:
Dim som jag vill anv är 50*200
räkna med max 3,5m spännvidd.

R
för vad? väggreglarna eller golvreglarna, och är detta en siffra som jag kan anv eller mer bara en kvalifiserad gissning?

Ribons skrev:
för vad? väggreglarna eller golvreglarna, och är detta en siffra som jag kan anv eller mer bara en kvalifiserad gissning?
3,5m är för golv/ mellan-bjälklag. För väggreglarna är det god marginal.

Siffran är en uppskattning, i underkant av vad en beräkning skulle ge.

R
ok så om jag fattat dig rätt så borde det funka om jag har 4 M från yttervägg till hjärtväggen som mellan stöd en snabb kalkyl dvs?

Ribons skrev:
ok så om jag fattat dig rätt så borde det funka om jag har 4 M från yttervägg till hjärtväggen som mellan stöd en snabb kalkyl dvs?
Ja om yttermått på huset är 8 m så borde den fria spännvidden bli ca 3,6-3,7 så med s400 och krysskolvning borde det funka.
Är det bostad eller vilken typ av belastning är det ? uppvärmt ?

R
Ja det är bostad, vet inte riktigt vilken belastning du syftar på, tippar att du menar klimatzon har för mig att det är 1-2 (Mälardalen
Sen vad är en krysskolvning för något?

Jag tror att larsbj med belsatning syftar på användningsområdet. För bostäder skall golvbjälklag dimensioneras för 200kg/kvm (plus konstruktionens egenvikt). Sedan finns det utöver det krav på att det skall hålla för vissa punktbelastningar.

Motsvarande krav för ex. kontorsbyggnader är 400kg/kvm. Givetvis kan man behöva ha ännu större krav på speciella lokaler, parkeringshus, verkstäder osv.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Krysskolvning innebär att man med jämna mellanrum binder ihop reglarna med kryss av klenare reglar. Det innebär att lasten på en golvregel delvis fördelas ut till omkringliggande reglar.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
R
ok som en kortling ungefär?

Ribons skrev:
ok som en kortling ungefär?
Förr satte man tunnare reglar som ett x därav namnet.
Nu sker det oftast genom att man kortlar med samma dimension som bjälklaget

R
ok . man lär sig något nytt varje dag :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.