HasseTeknik
HasseTeknik: Misstänker att det kan vara svårt att ventilera genom så små kanaler, utan att de dammar igen. Blir de en gång täta, så måste det vara mycket svårt att rensa dessa. Principen som sådan är det väl inget fel på jfr Platonmatta med fläkt eller ventilerade lister, men då är det frågan om betydligt grövre dimensioner.
2 svar · 1,9k läst
K
SBH: 1. kan köpa en fyrkantig ventil också. 2. vill du inte använda så, bygg igen. men du kan ju måtta upp och spara måtten
1 svar · 1,6k läst
·
D
DejvidK: Verkar som konsensus är att isolera :) Så får det bli! Då undrar jag hur jag smidigast ska ge mig på det? Ska ju vara Panel/luftspalt/vindpapp/isolering om jag fattat det rätt. Några tips på hur jag ska göra för att åstadkomma det på smidigast sätt? Lite som jag tänkte med isolering som har färdig papp, eller ska jag försöka spänna papp mellan reglarna i bakkant på nåt sätt?
5 svar · 3,2k läst
·
P
per-o: Flytspackel från golv som stänkt upp lite..?
2 svar · 2,3k läst
·
P
PWH: Letar efter någon fogmassa som blir extremt hårt och ska ligga under en betongskiva jag gjutit. För att få passa in skivan har jag tryckt dit en träkil, syns på bilden nedan. plastic pudding? hmm, finns det någon hård fog [bild]
0 svar · 1,8k läst
·
leby
leby: EPS väger nästan inget, det är mest "frigolit" kulor så det är isolering egentligen. Väldigt enkelt att använda.
8 svar · 3,9k läst
K
kim91: Tack för bra förslag:) Och om jag vill sätta upp Pärspont en för en så är det 28x70 som jag borrar fast och sedan spikar pärsponten i?
5 svar · 2,2k läst
·
B
bhenke: Hej Håller på och renoverar efter en vattenskada så det blir nya golv, golvlister, dörrlister, taklister m.m.. Mitt problem är att jag inte riktigt bestämt mig för om jag skall dra kablar i listerna ännu. Så jag vill inte limma upp dom och helst inte spika. Golvsockel finns ju, men skulle vilja montera dörrlist och taklist på samma sätt. Det vill säga om andan faller på att man vill
0 svar · 957 läst
P
PatrikJo: Gör ett litet hål med multicutter eller något, så kan du se vad som finns bakom utan att behöva riva hela väggen. Om skivorna sitter dåligt går det säkert att fästa dem bättre med korrekt skruv och eventuellt plugg. I det här fallet ser det ju ut att vara träplank bakom, då kan du skruva upp en ny gipsskiva med vanliga gipsskruv. Det kommer sitta.
5 svar · 1,3k läst
·
T
tombe691: [bild] Rörare i miniatyr
4 svar · 1,2k läst
·
C
calle336: Vet inte i vilket forum denna skall lligga, ? Vi bor i ett hus som är byggt 1937 tillbyggt -52 med ett rum 1plan och det har en stor balkong ovanpå sig. Nu har jag funderingar på om man skulle kunna ha ett litet spa bad på denna balkongen. Ett softube som väger 830kg fyllt med vatten. +300kg (de badande ) Tyvärr så vet jag inte alls regel avstånd osv på taket på rummet (golvet balkong).
0 svar · 1,8k läst
C
charlotte_13: Ni som monterat dessa, har ni limmat eller spikat upp dem? De ska upp i ett rum som idag har strukturtapet, behöver denna tas bort innan montering eller går det limma/spika direkt på denna? Träväggar bakom.
0 svar · 714 läst
A
Avemo: Jag tror att främsta orsaken till att gamla hus sällan har fuktproblem är att de är dåligt isolerade. Ju tjockare isolering desto större risk för kondens och desto längre tid tar det för kondensen att torka när förhållandena är gynnsamma. Dessutom brukar det sägas att organisk isolering klarar små mängder fukt bättre än glasull. Ingen isolering klarar stora mängder fukt. Om du
3 svar · 2,0k läst
A
Albireo: Hej! Trodde att det var en enkel fråga! Håller på att bygga ut befintlig källare under ett hus. Grunden Tänker fylla 0,1m med singel under golvisolering och kantsockeln. Kantsockeln För att kunna slutföra projektet, måste en kantsockel gjutas. (ca. 15m) Den kommer förmodligen att bli 0,6 - 0,7m bred och ca 20 - 25 cm hög. Hur mycket armering som behövs, har jag ännu inte räknat på.
0 svar · 1,8k läst
J
jt3000: Hej! Jag är en gröngölig när det gäller att tillämpa arbete med inredning och jag behöver rådgivning utifrån dessa bilder. Mina frågor är: 1. Vilket typ av verktyg behöver man för att få bort de gamla färgerna som håller på att vittra bort (de gråa färgerna) 2. Efter att man har tagit bort de gamla färgerna (grå färg), vad blir nästa steg? 3. Behöver man spackla först de
0 svar · 702 läst
·
M
MachoAlg: Hejsan. Har precis flyttat in i hus och har lite att pyssla med. Vi har tänkt att börja renovera i lille Stevens rum ( Gossen i magen) Just nu på väggarna sitter en ful vävtapet med spikhål lite över allt. Vi hade tänkt att riva ner detta så vi kommer in till gipset. Frågan är egentligen hur jag ska göra med spacklingen. Eftersom gipset bakom ( antar jag) är spacklad i skarvar och
0 svar · 540 läst
B
Björn_L: Hej! Jag avser att ta upp en öppning i yttervägg (2800 mm) för ett burspråk i mitt hus med plankstomme från 1932. Huset har brutet tak med vinklarna 67 grader och 42 grader. Husets breddmått är 9200 mm. Tanken går tå till limträ och det finns åtminstone två olika applikationer från tillverkare som Moelven och Svenskt Trä som kan hjälpa till med dimensioneringen. Går jag in på
0 svar · 854 läst
Keexet
Keexet: Luften sugs in i lådan från utrymmet ovanför. Detta utrymme är dock inte oanvänt utan används som förvaring. I bakkant på lådans ovansida har jag borrat ett antal hål som fungerar som "insug". Detta insug leds via en dubbelvägg i lådans bakkant som är ljuddämpad. Luften "hittar in" i lådans nerkant. Resultatet med den ljuddämpade dubbelväggen blev fullt tillfredsställande
35 svar · 5,1k läst
·
anders07
anders07: Håller på att bygga en stödmur med stående ekslipers på 140x100mm. [bild] Nu ska jag börja svänga muren tänkte jag istället för att ha 90-graders hörn. Hur gör jag det smartast? Kilar mellan, eller rostfritt hålband bara? Jag fäster dem i varandra med 240x8mm skruv.
0 svar · 1,2k läst
·
D09
D09: Kanske missförstår din fråga men byggskivor som limmas / skruvas ihop och sen mäter du ut formen och sågar ut den. Lämna några mm utanför och fila det sista. http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/plywood/byggplywood-2400x1200-2-88m2#.V6nxZ_ReCJI
1 svar · 753 läst
Fasting65
Fasting65: Vi har handlat massor med elmaterial under åren. Senaste gångerna har jag använt elektroland24.de. Har alltid funkat klockrent. Vid något tillfälle hade de inte just de delar vi behövde, och då lade de upp artikeln på webshoppen så jag kunde handla. Nuförtiden känns sortimentet rätt omfattande.
1 svar · 2,0k läst
Oldboy
Oldboy: Bra med återmatning. Då lär det visa sig med tiden om åtgärden står sig.
4 svar · 3,0k läst
A
arcile: Tack myrstack för svaret! Skulle förvåna mig om det är helt plant, det ligger ett lager puts på vilket jag hade tänkt låta ligga kvar. Kändes extremt jobbigt att knacka bort allt. Finns något smart sätt man kan justera reglarna för att få det i våg, bara att kila under något? När det gäller underkantsarmeringen antar jag att man helt sonika får köra ett nytt hål ifall man
2 svar · 1,9k läst
·
prototypen
prototypen: Det finns H-formad list till skarvarna (framför allt till ändskarvar) håller bättre om skivorna rör sig lite. Protte
4 svar · 1,7k läst
J
Jored: Ska bygga lite förrådsutrymmen inne först, sen blir det utejobb i september med fasadbyte på stallets södervägg och byte av den här svåråtkomliga vindskivan. Tack för alla påhittiga lösningar!
17 svar · 6,3k läst
O
Ohfy: Haha!
13 svar · 4,8k läst
O
13 svar · 4,8k läst
S
silvin: Jag har tänkt köpa in 200 timmar och slutföra det som krävs. Men själva förutsättningarna är väl inte det jag vill ha feedback kring utan mer vilka metoder och material jag kan använda för att välja billigaste lösningen. T.ex billigaste innertaket osv. Sen får jag bedöma om de går att applicera på mitt projekt. Men jag ringde och bad om lite mått så att jag kunde göra en skiss
2 svar · 1,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Kan det inte vara någon slags dragavlastning?
2 svar · 2,0k läst
·
R
Rosemax: Skippade plasten. Tiden får avgöra om det var rätt eller inte :) Tack för hjälpen
2 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.