Har köpt på mig ett sommarhus i Roslagen där det ingick ett påbörjat gäststugebygge. Gäststugan är en gammal bastu, ca:10m2, på plintar där föregående ägare har isolerat tak och golv samt satt panel som innertak.
Nu till min fundering. Gäststugan kommer främst att användas sommartid, men vill även ha möjlighet att kunna hysa någon där övriga årstider. Gästhuset ska stå ouppvärmt då det inte nyttjas. Skulle det givet förutsättningarna funka att köra oisolerat i väggarna? Min tanke är i så fall att sätta vindpapp direkt på reglarna och därefter nån grövre panel. Alternativet om jag ska isolera är att sätta isolering som är färdig med vindpapp på ena sidan (då jag inte är så sugen på att riva ytterpanelen), och därefter panel. Har förstått att plast ska undvikas.
Inser såklart att det blir dyrare att hålla värme i huset (tänkte sätta in några elelement), men antar att jag kan värma det rätt många dagar för kostnaden att sätta isolering. Men vill ju att det ska gå att få dräglig temperatur såklart. Min tanke med att skippa isolering är även att jag inte bygger in en massa potentiella fuktproblem.
Tacksam för eventuella tankar!
Några bilder är ju alltid roligare
Nu till min fundering. Gäststugan kommer främst att användas sommartid, men vill även ha möjlighet att kunna hysa någon där övriga årstider. Gästhuset ska stå ouppvärmt då det inte nyttjas. Skulle det givet förutsättningarna funka att köra oisolerat i väggarna? Min tanke är i så fall att sätta vindpapp direkt på reglarna och därefter nån grövre panel. Alternativet om jag ska isolera är att sätta isolering som är färdig med vindpapp på ena sidan (då jag inte är så sugen på att riva ytterpanelen), och därefter panel. Har förstått att plast ska undvikas.
Inser såklart att det blir dyrare att hålla värme i huset (tänkte sätta in några elelement), men antar att jag kan värma det rätt många dagar för kostnaden att sätta isolering. Men vill ju att det ska gå att få dräglig temperatur såklart. Min tanke med att skippa isolering är även att jag inte bygger in en massa potentiella fuktproblem.
Tacksam för eventuella tankar!
Några bilder är ju alltid roligare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, värmen har jag förstås inte tänkt på. Är ju inte så kul att sova om den blir för varm, men är det verkligen ett problem. Tänker att en liten stuga på 10m2 hinner bli uppvärmd en solig dag oavsett isolering eller inte?
Min familj har en sommarstuga där lillstugan är oisolerad. Eftersom isoleringen i stora huset inte heller är den bästa stöter det på effektproblem ibland när det är kallt. När allt skall hållas varmt och det är kallt ute blir det problem med huvudsäkringar som går. Speciellt när man också använder spis, elektrisk vattenkittel och diskmaskin samtidigt.
Om stugan normalt står helt ouppvärmd och endast värms upp enstaka dagar på vintern är inte energiförbrukningen ett stort problem, men möjligen effekten. Sedan är det som sagt inte så mycket pengar i isolering. Fuktproblem behöver det inte heller bli om det inte är mycket tjock isolering.
Om stugan normalt står helt ouppvärmd och endast värms upp enstaka dagar på vintern är inte energiförbrukningen ett stort problem, men möjligen effekten. Sedan är det som sagt inte så mycket pengar i isolering. Fuktproblem behöver det inte heller bli om det inte är mycket tjock isolering.
Verkar som konsensus är att isolera
Så får det bli!
Då undrar jag hur jag smidigast ska ge mig på det? Ska ju vara Panel/luftspalt/vindpapp/isolering om jag fattat det rätt. Några tips på hur jag ska göra för att åstadkomma det på smidigast sätt? Lite som jag tänkte med isolering som har färdig papp, eller ska jag försöka spänna papp mellan reglarna i bakkant på nåt sätt?
Då undrar jag hur jag smidigast ska ge mig på det? Ska ju vara Panel/luftspalt/vindpapp/isolering om jag fattat det rätt. Några tips på hur jag ska göra för att åstadkomma det på smidigast sätt? Lite som jag tänkte med isolering som har färdig papp, eller ska jag försöka spänna papp mellan reglarna i bakkant på nåt sätt?
Klicka här för att svara
