Hej!

Trodde att det var en enkel fråga!

Håller på att bygga ut befintlig källare under ett hus.
Grunden
Tänker fylla 0,1m med singel under golvisolering och kantsockeln.

Kantsockeln
För att kunna slutföra projektet, måste en kantsockel gjutas. (ca. 15m)
Den kommer förmodligen att bli 0,6 - 0,7m bred och ca 20 - 25 cm hög.
Hur mycket armering som behövs, har jag ännu inte räknat på. - (Någon som vet?)
Volymen på kantsockeln blir 2 - 3m[SUP]3[/SUP]
Vad är mer prisvärt?
Köpa färdig kantsockel, samt fylla med armering och betong.eller att bygga en gjutform och blanda betongen själv? (hur mycket rymmer en blandare?)
Spelar märke på färdig kantsockel någon roll?

Efter kantsockeln är klar, skall en vägg muras upp. (med öppningar för dörrar och ev. något ljusinsläpp)

Källaryttervägg
När jag kom till materialet som källarväggen ska bestå av, blev frågorna fler än svaren.

Har ringt ett antal leverantörer av olika stenar, block mm. ex. Weber, Finja, Jakon mfl. men inte fått några svar. Alla verkar svara, något i stil med .: "fråga vår återförsäljare, Vi svarar inte på sådana frågor."

De återförsäljare jag ringt, har i sin tur hänvisat mig till någon konstruktör. ("Vi kan inget om detta...")

De konstruktörer jag kontaktat har inte haft tid - ex. "Återkom om 6 veckor."
(dock kostar de mer än vad jag tänkt. De ger bygglovsritningar mm.) men projektet är ju så "litet" och bygglov har redan utfärdats, på den skiss jag redan lämnat....
Samt de ger bara sin lösning, med sina "block". Kanske måste få ritningar och materialförteckningar från flera konstruktörer för att få ett bra beslutsunderlag?

Jag önskar bara få svar på
Varför bygger man inte upp källarväggen av t.ex. H + H cellblock? (vilken isolering ger dessa? - samma som Weber Lecablock, Leca isoblock eller liknande? eller varför inte Finjas Isolerblock Exact?
(I finjas instruktioner står det "För murning av väggar under mark eller i krävande miljöer, kontakta Finja för anvisningar." men som sagt svarar de inte på dessa frågor till privatpersoner.)
En lösning som jag tyuckte kändes bra, var att gjuta väggen med med thermoblock och produkter från Jakon, men stötte på funderingar som ingen ville bolla med mig om.

Det som ska muras, är inte så långt. Men "sista varvet" blir en utmaning, det ska sluta under syllen på huset.
Tyckte länge att thermoblocket skulle vara perfekt. På sista varvet sprutas betongen in genom hål på sidan av blocken, ända till betongen fyller ut under syllen. Men för mig skulle det innebära 3st små lass med betongbilen eftersom höjden på väggen inte får öka för snabbt och volymen begränsad- Om jag förstått rätt, skulle fraktkostnaderna bli väldigt höga för mig (har 5-7 mil till närmaste betongstation).

Grundfrågan kvarstår .:
Vilka stenar / isolermaterial skulle lösa mitt problem och är mest prisvärd att använda eftersom väggen ska vara isolerad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.