Behövs nog inte någon ljuddämpare om man har fläkten mot garaget. Använder man tryckluft i garaget så väsnas det ändå så kompressorn märks nog knappast.Lostmoose skrev:
Jag antar att luftriktningen är mot garaget (mindre lämpligt att pumpa luft från garage in mot källare). Man behöver också en backventil för att det skall vara godkänt så att avgaser inte kan tränga in.i kompressorrummet.
Jag har redan byggt lådan för ett halvår sen, så den biten är redan klar. Men det blev efter samma recept som du föreslog. Plyfa/OSB ytterst och sen "klätt" med gips innanför. Ljudisoleringen blev mycket bra, samtidigt som jag fick bättre användbarhet av utrymmet, men nu har alltså ett nytt problem uppstått, värmeutvecklingen vid luftkrävande verktyg blir för stor helt enkelt. Iaf på sommaren.Finndjävel skrev:
Därför "lyfte" jag tråden.
Stämmer att luftriktningen blir från kompressorn till garaget. Enklare hade varit att sätta fläkten i någon av lådans väggar, men då motarbetas ju mycket av lådans ljudisolerande funktion. Ut till garaget gör det inte så mycket om det väsnas, framförallt inte om man jobbar med kåpor som man ju gärna gör när man kör slipmaskin.c_olsson skrev:Behövs nog inte någon ljuddämpare om man har fläkten mot garaget. Använder man tryckluft i garaget så väsnas det ändå så kompressorn märks nog knappast.
Jag antar att luftriktningen är mot garaget (mindre lämpligt att pumpa luft från garage in mot källare). Man behöver också en backventil för att det skall vara godkänt så att avgaser inte kan tränga in.i kompressorrummet.
Det där med "godkänt" var ett intressant inlägg. Det här är ingen processindustri och i det i övrigt snålt ventilerade garaget körs aldrig några förbränningsmotorer längre än en sekund eller så. Menar du att det är ett krav även för oss fritidshusägare att följa dessa direktiv?
Jag kunde annars tänka mig en backventil av typen "kallrasskydd" mycket för att inte ha ett öppet hål rakt in till kompressorn för att skydda lite från damm och ljud när inte fläkten går. En annan poäng är att kompressorn inte skulle ta in luft den vägen (när den går och behöver "andas") och därför motverka fläktens funktion.
Jag blir dock osäker på om en sådan ventil skulle få plats inne i röret då det nog är nätt och jämt långt nog att husera fläkten, eller om man skulle behöva göra någon "ful" kompromiss för att få plats. Utveckla gärna hur du tänker.
Det var en intressant analys och att få lite siffror på det hela. tänker mig att en "osynlig" siffra i beräkningarna hur mycket ventilation kompressorn får, är insugsluftens ventilerande verkan. Jag noterade i vintras att insugsluften sänkte temperaturen effektivt i skåpet så att temperaturen faktiskt sjönk vid drift. Nettotemperaturförändringen var dock positiv och ökade temperaturen ett tag efter att kompressorn slagit av.c_olsson skrev:Skall man köra kontinuerligt så är ventilationsbehovet ungefär 100 liter/sek per kW avgiven effekt i kompressorn. En badrumsfläkt klarar runt 50 liter/sek och borde vara tillräckligt för en vanlig liten 1kW kompressor om man inte kör kontinuerligt hela tiden (det gör man sällan om man är ensam, rekommendationerna gäller främst för industrier med flera användare per kompressor).
Min tanke kring hur man kan kringgå problemet med att en enkel fläkt inte är tillräcklig, är att montera en till, men jag tar en sak i taget och testar mig fram. Det är en fördel att inte ha för mycket "öppet" när de mindre luftkrävande verktygen används, så det är som med allt, ett övervägande.
Luften sugs in i lådan från utrymmet ovanför. Detta utrymme är dock inte oanvänt utan används som förvaring. I bakkant på lådans ovansida har jag borrat ett antal hål som fungerar som "insug". Detta insug leds via en dubbelvägg i lådans bakkant som är ljuddämpad. Luften "hittar in" i lådans nerkant. Resultatet med den ljuddämpade dubbelväggen blev fullt tillfredsställande ljudvolymmässigt och enligt vad jag kan bedöma fullt tillräckligt flöde för kompressorns "andning" också.
Skulle man resonera enligt passiva principer för ventilation, att varm luft stiger, så vore det smart att ventilera ut överskottsvärmen uppåt, men nu är inte lådan byggd så och krävs alltför stora ombyggnationer får jag kanske omvärdera lådans konstruktion helt. Den är som sagt fullt tillräcklig för mindre luftkrävande jobb såsom renblåsning, lackering och till och med mutterpuffran. Därför tänker jag mig att den bara behöver "lite hjälp" med ventilationen för de allra mest krävande arbetena, när kompressorn står påslagen en hel eftermiddag och jobbar med att driva slipmaskiner och kanske i framtiden även bläster.
Skulle man resonera enligt passiva principer för ventilation, att varm luft stiger, så vore det smart att ventilera ut överskottsvärmen uppåt, men nu är inte lådan byggd så och krävs alltför stora ombyggnationer får jag kanske omvärdera lådans konstruktion helt. Den är som sagt fullt tillräcklig för mindre luftkrävande jobb såsom renblåsning, lackering och till och med mutterpuffran. Därför tänker jag mig att den bara behöver "lite hjälp" med ventilationen för de allra mest krävande arbetena, när kompressorn står påslagen en hel eftermiddag och jobbar med att driva slipmaskiner och kanske i framtiden även bläster.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden