Håller på att renovera hallen och ska byta alla ytskikt.
Det jag märkt är att väggarna är ganska "vågiga" och är nu uppbyggda av stående spåntade plank med tretex? Och masonit. Ovanpå det satt det "renoveringsgips" som jag nu rivit bort.

Frågan är hur jag får väggen så slät som möjligt ? Då tanken är att ha bröstpanel.
Samtidigt får det inte bygga mer än nödvändigt.

Redigerat:
ta bort masoniten och och gipsa med 13mm gips direkt på tretexen? Vill du ha det perfekt åt alla håll och kanter återstår väl att regla upp och sen på med valfria skivor.

Ja det skulle vara det bästa och bygga minst. Dock vid närmare titt sitter det
Inte tretex överallt utan på vissa ställen enbart masonit direkt på plankväggen.

Känns som att tretex jämnar ut ganska bra för gipset.

Att regla går helst bort då det bygger för mycket och det är ganska smalt.

Så om jag river bort allt ner till plankväggen hur jämnar jag ut bäst för att gipsa?

Redigerat:
Måla plankväggen bara, och slopa bröstpanel? Visserligen blir det plankvägg ända upp, men det kanske kan bli snyggt?
'skjuter från höften'

Det är inget alternativ, blir inga bra lösningar i döreöppningar och dörrar.

Ös gärna på med mer tips, för att sätta gipset direkt på plankväggen känns inte helt korrekt?

richardtenggren
Jag rev ner masonit med flera lager tapet på häromdagen, under detta fanns en vägg av stående råspont. Så jag köpte hem gips och satte upp, vilket gick väldigt snabbt och smidigt till skillnad från de andra putsade väggarna vi har. Som jag förstått så bygger vissa dyrare(?) hustillverkare med råspont under gipset istället för osb. Ser inte problemet med gips på råspont?

Okej!
Har märkt att nästan varje planka är lite kupad därav jag tänkte att gips direkt på kanske blir lika vågigt?
Huset är byggt 1943 ..

För länge sedan skrev jag det här inlägget:
https://www.byggahus.se/forum/byggm...0929-gipsa-pa-plankvagg-inne.html#post2061761
om mina erfarenheter av gips på vågiga plankväggar.

Sammanfattningsvis så föredrar jag 13mm gips eftersom 6mm ger "masonitutseende" map vågighet och jag föredrar att riva in till plankstommen och snygga till den istället för att regla på för att spara utrymme. Tretex under gips är totalt värdelöst. Skruvarna går in i gipsen hela tiden.

• Gilla
mansjo
  • Laddar…
Intressant tråd, jag sitter i exakt samma båt.

Hur jag skulle vilja göra.
På de väggar som det sitter tretex tänker jag sätta upp 13mm gips. Och fästa gipsen direkt i panelväggen. I mitt fall verkar tretexen också vara 13 mm. Vilket underlättar vid dörrhål, eluttag med mera. Men oklart om jag orkar riva alla tretex och sätta nytt gips. Det är extra trixigt om man skall byta tretex mot gips bakom elementen. Så det kan bli att jag byter till gips på några väggar och inte alla.

På de väggar som har masonit veta jag inte riktigt vad jag skall göra. I mitt fall är det främst i en innre hall som det endast sitter masonit. Och där är det en massa dörrhål och nicher.

Jag kommer följa tråden med intresse, uppdatera gärna med hur du gör och hur det blir. För min del ligger detta jobb ganska långt fram. Finna andra delar jag skall tantag i innan.

annars är det ju så att om man har ett äldre hus så får man nog leva med en del krokighet och vågiga väggar. Det här liksom till. Gamla hus som är totalt sönderrenoverade inne blir helt intetsägande på nåt vis. Åhhh tänker man när man ser ett fint litet hus och sen när man kommer in så kan det vara vilken myresjövilla som helst.
Farsan gipsade direkt på tretex när jag var yngre, har inga minnen av att det skulle ha varit nå problem och man behöver ju knappast dra de stumt.

Om man kan sätta gips med 600 mellan reglarna utan att det blir vågigt ska man väl kunna sätta det på en plankvägg men man kan ju se till att skruva i topparna på plankan.
Får man en skarv på gipsen i en dal får man sala mellan lite.

Protte

Har kommit en bit på vägen och hittills har jag rivit ner all tretex och ersatt med Osb skivor, de ställen som det sitter tunn masonit på går sätter jag gips direkt på plankväggen och som någon tidigare nämnde att skruva på "topparna" , för att få så lite påbyggnad som möjligt.

Nu till nästa fundering, men det kanske jag får skapa en ny tråd för..

Ohfy skrev:
...
Nu till nästa fundering, men det kanske jag får skapa en ny tråd för..
Vi väntar med spänning :rolleyes:

//Biter på naglarna :)

Haha!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.