Hej!
Jag avser att ta upp en öppning i yttervägg (2800 mm) för ett burspråk i mitt hus med plankstomme från 1932. Huset har brutet tak med vinklarna 67 grader och 42 grader. Husets breddmått är 9200 mm.
Tanken går tå till limträ och det finns åtminstone två olika applikationer från tillverkare som Moelven och Svenskt Trä som kan hjälpa till med dimensioneringen. Går jag in på Svenskt Trä och väljer 1,5 planshus och skriver in mina värden får jag fram ett det räcker med 45x195 i C24 kvalitet för att klara kravet på L/300 i nedböjning. Tilläggas bör att jag då lagt in en takvinkel på 60 grader då brutet tak inte finns som alternativ i applikationen. Jag har ett kaklat badrum över öppningen och vill ha större marginaler. För att nå L/600 räcker det dock med 56x225 limträ. Moelven ger istället att jag behöver 140x225 limträ för att nå L/600. Här kan jag dock inte välja högre takvinkel än 45 grader.
För att kolla rimligheten har jag också tittat på beräkning för ett tvåplanshus som bara finns på Svenskt Trä. Går jag in med mina värden (42 graders taklutning) så får jag istället fram 90x405. Skillnaden mellan 1,5 plan och 2 plan på Svenskt Trä är med andra ord enorm. Jag kan till viss del förstå att det blir högre last från bjälklaget på övervåningen i och med att det är lika med undervåningen när man beräknar 2 plan, men så mycket bör det inte skilja.
Intressant är att upplagsreaktionen i samtliga 3 fall blir ca 40 kN, något lägre för 1,5 plan jämfört med 2 plan vilket känns logiskt. Med samma upplagsreaktion borde nedböjningen bli lika vid lika spännvidd eller är det något annat jag missat?
Med vänlig hälsning
Björn Widarsson