Byggmaterial & Byggteknik
MathiasS: Det där ser ut att vara armerad PVC. Används väl i huvudsak i poolinstallationer idag så vad man tänkt sig hos dig är nog svårt att lista ut.....du får leta upp andra änden!
heimlaga: Om underbommarna inte håller att gå på skulle jag se till att polisanmäla tillverkaren för arbetarskyddsbrott eller bedrägeri. Underbommarna måste hålla att gå på om man skall ha en chans att bygga och isolera. Det är en grundförutsättning för allt byggande. Däremot är det inte alls säkert att takstolarna håller om du använder vinden som förvaring. Trä tål nämligen
divander: Tänkte bygga mig en rad lådor till bland annat verktyg, m.m. När jag funderat lite på det tror jag låder av plywood borde vara det bästa. Det finns ju rätt trevliga färdiga sådana här att köpa (ex. som på den bifogade bilden) men tänker att det blir både billigare och roligare att bygga dem själv. Har sett att bland annat Clas Ohlson har aluminiumskenor för att kunna skarva hörn,
anders07: Får fundera på att köpa rostfritt då... Behöver dra samman lite NTR-A som blir neråt under mark...
Dea_34: Tack för infon,då blir det ÅVC istället.
Claes Sörmland: Sågad och polerad kalksten är ju annars det traditionella eldstadsplanet.
erix0n: Jag har flyttat på en garderob som från början hade 3 skjutdörrar men på nya platsen fick jag bara plats med två så nu har jag en över och funderade på om det skulle kunna gå o ha den som ensamdörr? Nån som har så? Alternativt så använder jag den i hallen men jag vet inte om jag lyckas få tag på en likadan... verkar vara en M3 Doors men har ett nåt/några år på nacken
Jored: Ska byta ut fasadpanel på en yttervägg på ett stall. Tänkte passa på att ta bort två ruttnande fönster i samma veva och sätta in ett nytt i deras ställe, och bygga igen hålen som bildas på båda sidor. Några tips på hur jag ska gå tillväga? Blir ju lite jobb på innerväggen också på båda sidor om fönstret.
Jonas Birgerson: Hej Jag håller på att bygga ett stall i ett gammalt fjös och har upptäckt att de murade valvbågarna ovanför fönstren är väldigt dåliga, se bilderna. Jag skulle vara tacksam om någon kunde komma med råd om vad jag ska göra med dem? Finns det något "material" som man kan spruta in i sprickorna? Eller ska jag stötta upp bågen och försöka peta in så mycket nytt bruk som det går?
nimhed: Vi har en gammal hatthylla där 3 rundstavar vilar på en konsol. Ett antal ankarkrokar ska träs på rundstavarna. Jag mäter hålet på krokarna till 31-32mm. Jo, isaksädelträ har jag hittat. Semesterstängt tills på måndag, så vi får se om det är en lösning. Limma ihop kvartsstavar var en kul idé.
Stingray468: Bra, det är vanlig mineral/glasull som används då. Har kommit på lösningar med montaget av inklädnaden av balken utan svetsning, så jag tror att det löser sig nu. Balken kommer ju mer eller mindre fungera som överkarm. Dock så vill man ju ha lite isolering på undersidan emot garageportshålet också, så jag tror det möjligen får bli pålimmad cellplast och träfoder på undersidan.
Byggnoob: Jag vet tyvärr inte exakt vart kabeln ligger, det är det. Jag satte detektorn på både AC och Auto, dvs testat bägge. Batteriet likt detektorn är nyinköpta. Jag kanske får borra och bara hoppas på det bästa då helt enkelt. Kan kosta mig dyrt dock.
jordraketen: [citat] Köpte en burk å klenade på. Blev förbaskat bra.
Fjojtmehmet: [citat] Jag har bara kört det i "goda" förhållande typ jord och lera Skruvade bara dit en regelbit och börja vispa Sitter som sjutton när man är i botten
DonaldDuck: Hej, Håller på med en badrumsrenovering i ett enplans 50-tals hus med platta på mark. I badrummet låg det klinker på 5cm betong, sen under denna låg det asfalt struken på betongen. Denna bestrukna kaka var ca 10cm tjock och nu borta, under ligger grundplattan (15cm stenhårt betong med 16-32). Min fråga är kring den understa betongen; den är även den belagd med någon slags
Nygge72: Vi har kört på den varianten tidigare och skärmade av rum. Problemet är att vi har haft IKEA's ett par mörkläggande från tidigare, och de är verkligen täta, dock så täta att de även stoppar ventilationen mellan rummen. Så det blev inte bra. Sen vill jag helst inte göra fler hål i väggarna.
varmkorv: Med tanke på vinden, vad är det för ventilation i huset? Jag tycker inte det ser så illa ut, men något skulle jag göra. Som skrivits tidigare måste orsaken till möglet hanteras innan eventuell sanering. Jag kan dela med mig med vår handlingsplan i vårt hus, vi hade mindre mögel än vad det är i detta hus. I vårar fall tror jag grundproblemet är att vi har självdrag och bergvärme.
svartöra: Jag antar att grov/medium/fin i första hand har med kornstorleken att göra. Byggmax grovspackel har max kornstorlek 0,3 mm och deras "lätt handspackel" max 0,1 mm. Hittar inte så många andra uppgifter men Nordsjö "Original grovspackel" har max 0,4 mm och "Original Vägg & Takspackel Medium" har 0,16 mm.
gaffa: Jag imponerades starkt över mitt insektsracket för 20 spänn som med lätthet tog kål på den där ensamma myggan som stör ibland. Nu vill jag bygga egna bug zappers, elektriska insektsdödare typ den på: [bild] fast med uppspänt metallnät. Elektroniken hanterar jag utan problem och själva konstruktionen har jag också en bild av hur jag ska få till. Men: ett lämpligt nät för detta
Napster: Byggmax kundtjänst är sämst, jag handlade utav dem första gången för några veckor sedan, en rätt saftig beställning på ca 50k. Beställde en massa förstärkta gångjärn som kostade 3kr/st mer än de utan förstärkning men ändå fick man hem de billiga fast man betalt för de dyrare. Ringer kundtjänst så ber de mig åka in till butiken som varorna kom från ifall jag vill
KnockOnWood: [citat] Där sa du ett sant ord! Gör underverk för nattsömnen. OT Här är en som inte "överdimensionerade lite": http://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/lyxig-kolbat-kapsejsat-vid-moja.html
larsbj: [citat] Det är nog lämpligt att ha 315x66 det är ju dessutom små prisskillnader. Skulle säga att man kan göra bedömningen att lasterna inte sker samtidigt. Risken för 40 personer och 1 meter blötsnö samtidigt på balkongen är liten.
busgraab: Finnjävel, bra idé! Så gör jag, det är ju dessutom en enkel lösning. Gällande uppviket så var det jag som skulle vara smart och göra plats för övre brädan som skull komma ned i det spåret. Insåg på plats att det inte var så smart, så det skall göras om.
Peter2400: Om man googlar "söderpanel" så är enda relevanta träffen den här tråden, vad är det för typ av panel?
snowjim: Hej, Vi har ett hus byggt 1970 som är bestående av träbjälklag med tegelfasad. När vi renoverade köket så bröt vi ut väggarna för att sätta isolering(innerväggar) , el, OSB och gips. Vi passade också på att byta plasten på utterväggen mot klart tjockare åldersbestående(50 år) plast även om det fortfarande såg bra ut. Vi valde plast då nuvarande konstruktion har fyllt sin
anders07: De är typ färgen av vitoljad ek i verkligheten...