Byggahus.se
I samband med köksrenoveringen lag jag 10 mm golvspån på det befintliga golvet (brädor på bjälklag) och därefter ett linoleum klickgolv. Trots att jag både limmade och skruvade golvspånet har det nu börjat knarra och svikta på sina ställen. Jag vill helst inte plocka upp linoleumplattorna och undrar därför om det kanske går att fixa underifrån. Vi har ett källarrum under köket och min tanke är att ta upp hål i källartaket genom puts, plankor, kutterspån, plankor tills jag kommer till golvspånskivorna underifrån och att då stadga upp dem på något vis så att de inte sviktar/knarrar?

Vad tror ni om detta? Tar gärna emot tips på hur stadga upp golvet utan att göra ett allt för stort ingrepp i källartaket också...

10 mm spån ... är tunt.
När du säger limmade, menar du då att du limmade fast spånet mot de befintliga golvplankorna?

Normalt uppstår golvknarr när två ytor rör sig mot varandra, såsom t ex om golvspånen ligger löst, dvs spikade/skruvade men ej limmade, mot de befintliga golvbrädorna utan lumppapp emellan.

Om detta är fallet så finns det inget sätt att få bort knarret utan att riva upp och göra om - tyvärr.

Var golvet helt knarrfritt innan renoveringen? Med andra ord tror du att knarret kommer från undergolvet, från spånskivorna eller från linoleum-golvet? Eller kanske från att ett par av dessa ytor gnids mot varandra utifall du glömde stegljudsdämpning.

Hat fixat det nu. Sågade ett litet hål i taket i rummet under. Tog betongskruv, grovgängad och trubbig som jag sedan skruvade underifrån. Skruven höjde upp linoleumgolvet som sviktande/knarrade. Fördelen med skruv var att jag kunde justera höjden på höjningen av golvet, vilket hade varit svårare om jag tex sprutat in fogskum.

Bra med återmatning.
Då lär det visa sig med tiden om åtgärden står sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.