Hej. Jag hittar inget lämpligt forum att ställa min fråga i, så jag provar här 
Jag vill göra en kopia av en profil med formen av en flygplansvinge. Den är ca 55 cm lång, 25 cm bred, 1-1,5 cm tjock. Den är lite profilerad och svagt välvd. Orginalprofilen har en kärna av någon form av skumplast och ett tunnare ytskikt av typ armerad polyester, hård och ganska tåligt.
Min tanke är att försöka gjuta fram en kopia i tex polyester. Tänkte göra så här.
Använda en låda/form som är lite större än orginalprofilen.
Lägga i orginalprofilen på distanser ( ca 4 cm ) i botten av formen.
Hälla i typ finbetong, så att ca 2/3 av profilens tjocklek är täckt.
Låta betongen brinna, torka.
Lossa profilen ifrån betongen.
Lägga tillbaka profilen och täcka med typ folieplast.
Fylla upp med ca 5 cm finbetong som sen får brinna, torka.
Då bör jag ha en gjutform. Borra, forma påfyllnadshål 3st.
I den nedre formhalvan ( har störst avtryck efter profilen, 2/3 av tjockleken ) häller jag lite polyester, lägger glasfiber armering och fortsätter varva så mycket det går. Lägger sedan på övre delen av formen och fyller upp med enbart polyester i fyllhålen.
Problemet blir kanske att polyestern limmar i formen, vilken blir svår att få isär ?
Blir det hållfasthet med kanske bara ett par lager armering, vingspetsarna är ganska tunna och måste hålla för lite påfrestningar.
Istället för att använda finbetong till formen, så kanske armerad gips är bättre. Är lite orolig att gjuta fast och skada min orginalprofil i betongen.
Kom gärna med synpunkter, förslag mm.
Jag vill göra en kopia av en profil med formen av en flygplansvinge. Den är ca 55 cm lång, 25 cm bred, 1-1,5 cm tjock. Den är lite profilerad och svagt välvd. Orginalprofilen har en kärna av någon form av skumplast och ett tunnare ytskikt av typ armerad polyester, hård och ganska tåligt.
Min tanke är att försöka gjuta fram en kopia i tex polyester. Tänkte göra så här.
Använda en låda/form som är lite större än orginalprofilen.
Lägga i orginalprofilen på distanser ( ca 4 cm ) i botten av formen.
Hälla i typ finbetong, så att ca 2/3 av profilens tjocklek är täckt.
Låta betongen brinna, torka.
Lossa profilen ifrån betongen.
Lägga tillbaka profilen och täcka med typ folieplast.
Fylla upp med ca 5 cm finbetong som sen får brinna, torka.
Då bör jag ha en gjutform. Borra, forma påfyllnadshål 3st.
I den nedre formhalvan ( har störst avtryck efter profilen, 2/3 av tjockleken ) häller jag lite polyester, lägger glasfiber armering och fortsätter varva så mycket det går. Lägger sedan på övre delen av formen och fyller upp med enbart polyester i fyllhålen.
Problemet blir kanske att polyestern limmar i formen, vilken blir svår att få isär ?
Blir det hållfasthet med kanske bara ett par lager armering, vingspetsarna är ganska tunna och måste hålla för lite påfrestningar.
Istället för att använda finbetong till formen, så kanske armerad gips är bättre. Är lite orolig att gjuta fast och skada min orginalprofil i betongen.
Kom gärna med synpunkter, förslag mm.
I princip skulle din ide gå att använda men praktiskt knappast.
Det är bättre att göra formen i glasfiberförstärkt polyester istället, dvs på samma sätt som man gör formar till båtar. Om du gör formen i betong kommer du att dels få problem att fylla ut ordentligt omkring den nerstoppade vingen och den kommer att "flyta upp" i betongen om du inte skruvar fast den, men då förstör du originalet.
Om du mot förmodan skulle lyckas så kommer det att vara ganska mycket luftbubblor dvs håligheter i formen omkring vingen eftersom du måste vibrera betongen väl för att den skall fylla ut och bli slät kring vingen och om den ligger lös på ett par distanser går det inte att göra det. Att sen spackla och slipa formen till perfekt gjutyta blir inte lätt med betong och skapar bara mer problem.
Att den fastnar behöver du inte direkt oroa dig över om du bara använder släppolja för betongen eller vaxar om du gör formen i polyester istället.
Mitt råd efter ett antal projekt med både polyester och betong är att göra två formhalvor i polyester istället.
Här är principen för att göra en form, gör två halvor med flänsar som du kan bulta ihop istället.
https://www.youtube.com/watch?v=BOo8gxp3K3w
Det är bättre att göra formen i glasfiberförstärkt polyester istället, dvs på samma sätt som man gör formar till båtar. Om du gör formen i betong kommer du att dels få problem att fylla ut ordentligt omkring den nerstoppade vingen och den kommer att "flyta upp" i betongen om du inte skruvar fast den, men då förstör du originalet.
Om du mot förmodan skulle lyckas så kommer det att vara ganska mycket luftbubblor dvs håligheter i formen omkring vingen eftersom du måste vibrera betongen väl för att den skall fylla ut och bli slät kring vingen och om den ligger lös på ett par distanser går det inte att göra det. Att sen spackla och slipa formen till perfekt gjutyta blir inte lätt med betong och skapar bara mer problem.
Att den fastnar behöver du inte direkt oroa dig över om du bara använder släppolja för betongen eller vaxar om du gör formen i polyester istället.
Mitt råd efter ett antal projekt med både polyester och betong är att göra två formhalvor i polyester istället.
Här är principen för att göra en form, gör två halvor med flänsar som du kan bulta ihop istället.
https://www.youtube.com/watch?v=BOo8gxp3K3w
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Gör formen i polyester!
Allt måste vara superslätt för att inte fastna
- Sprutspackel
- Våtslipning
- Släppmedel
- Vax
- Polyester/epoxi
- Glasfiber/kolfiber etc
Fibermattan ska vara genomfuktad med polyester så det inte finns några bubblor, utöver det så lite "extra" polyester som möjligt. Bäst är nog att prova på en fulbit först så man får lite erfarenhet.
Tänk också på att om du ska ha en kärna av cellplast så tål inte vanlig EPS lösningsmedlet polyester utan man får antingen använda Epoxi eller använda annat skum (pu / balsa) det går också att linda väven runt en cellplastkärna och slipa fram den fina ytan
Allt måste vara superslätt för att inte fastna
- Sprutspackel
- Våtslipning
- Släppmedel
- Vax
- Polyester/epoxi
- Glasfiber/kolfiber etc
Fibermattan ska vara genomfuktad med polyester så det inte finns några bubblor, utöver det så lite "extra" polyester som möjligt. Bäst är nog att prova på en fulbit först så man får lite erfarenhet.
Tänk också på att om du ska ha en kärna av cellplast så tål inte vanlig EPS lösningsmedlet polyester utan man får antingen använda Epoxi eller använda annat skum (pu / balsa) det går också att linda väven runt en cellplastkärna och slipa fram den fina ytan
Tack för bra svar. Som jag tidare skrev så är profilen endast ca 15 mm tjock. Att det skulle vara problem med att den flyter går ju att justera genom att fixera den i rätt höjd, nedtryckt ca 10 mm i betongen, undre formdelen. Luftbubblor har jag även det lite svårt att tro att det blir. En godtagbar yta på den färdiga avgjutningen borde väl kanske gå att polera/slipa fram. Är kanske gips bättre än betong i detta alternativ ?
Polyesterform verkar ju smart. Vilket släppmedel / vax använder man mellan originalprofilen och polyestern, och mellan polyesterformen och avgjutningen i polyester ? Problemet blir väl att försöka få med glasfiberarmering vid avgjutningen i formen ?
Polyesterform verkar ju smart. Vilket släppmedel / vax använder man mellan originalprofilen och polyestern, och mellan polyesterformen och avgjutningen i polyester ? Problemet blir väl att försöka få med glasfiberarmering vid avgjutningen i formen ?
Länk på det som jag vill kopiehttp://motorcitykiteboarding.com/product/2016-liquid-force-foil-medium-aspect-carbon-front-wingra
http://www.greenhatkiteboarding.com/wp/wp-content/uploads/2015/04/image2-copy.jpg
http://www.greenhatkiteboarding.com/wp/wp-content/uploads/2015/04/image2-copy.jpg
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Spara dig själv några hundra timmar att ha kul på, och köp en färdig vinge!
Så många kronor kan den inte kosta väl
Så många kronor kan den inte kosta väl
Tjaa, 3-7000 kr tycker iaf jag är ganska många kronor, ett överpris. Håller dessutom inte jättebra. Tycker det kunde va ett kul projekt att försöka kopiera, men det verkar ganska klurigt.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det man vanligen gör när man bygger flygplansvingar i glasfiber-/kolfiber-/kevlararmerad polyester är nog att göra två formar, en för över- och en för undersidan.
Sedan, när man laminerat över och undersidan, "limmas" dessa ihop med samma plast + lite väv.
Därefter fyller man eventuellt med PU-skum.
Men jag har aldrig byggt vingar i "plast", bara båtar, modellbåtar och modellflygplanskropp.
Modellplanet (en Republic RC-3 Seabee) byggde jag så i två halvor, höger och vänster.
Sedan, när man laminerat över och undersidan, "limmas" dessa ihop med samma plast + lite väv.
Men jag har aldrig byggt vingar i "plast", bara båtar, modellbåtar och modellflygplanskropp.
Modellplanet (en Republic RC-3 Seabee) byggde jag så i två halvor, höger och vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ahh, det låter rimligt med två st formdelar, en över o en under vilka man fyller var för sig och sedan limmar /laminerar ihop. Vad använde du för material till att tillverka formdelarna, polyester, gips ? Använde du släppmedel, vad isf ?KnockOnWood skrev:Det man vanligen gör när man bygger flygplansvingar i glasfiber-/kolfiber-/kevlararmerad polyester är nog att göra två formar, en för över- och en för undersidan.
[bild]
Hittade en sida där man gjorde egna fenor till surfbrädor på precis samma sätt som du beskriver, verkar funka bra
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är ett jäkla jobb att bygga, för det är tre steg:
1.
Bygga en plugg, dvs en modell som är helt lik vad resultatet skall bli.
Pluggen bygger man t.ex. i frigolit, som är lätt att forma.
Raspa, fila slipa, måla med färg som a) inte löser frigoliten och b) tål polyester/styren.
spackla, slipa mera spackla igen osv.
Sedan rubba, polera och vaxa och till slut släppmedel.
2.
Bygga formen av glecoat, polyester och glasfiber, samt eventuellt förstärkningar för att rätt form skall hållas.
Och så polera och justera formen så den är perfekt.
3.
Släppmedel i formen, gelcoat och så laminera slutresultatet.
Här är en modellbåt.
En skalenlig modell av vår Wasa 30, som vi byggde 1978.
Originalet var 11 m långt, modellen 1,65 m, dvs skala 0,15 : 1.
Modellen byggde jag när jag skulle fylla 40. Satt en hel vinter och filade, spacklade, putsade och laminerade.
Ett sätt att ta sig igenom 40-årskrisen
Släppmedel är nog ganska standardiserat.
http://www.carbix.se/product.html/pva-slappmedel-05-l?category_id=21
1.
Bygga en plugg, dvs en modell som är helt lik vad resultatet skall bli.
Pluggen bygger man t.ex. i frigolit, som är lätt att forma.
Raspa, fila slipa, måla med färg som a) inte löser frigoliten och b) tål polyester/styren.
spackla, slipa mera spackla igen osv.
Sedan rubba, polera och vaxa och till slut släppmedel.
2.
Bygga formen av glecoat, polyester och glasfiber, samt eventuellt förstärkningar för att rätt form skall hållas.
Och så polera och justera formen så den är perfekt.
3.
Släppmedel i formen, gelcoat och så laminera slutresultatet.
Här är en modellbåt.
En skalenlig modell av vår Wasa 30, som vi byggde 1978.
Originalet var 11 m långt, modellen 1,65 m, dvs skala 0,15 : 1.
Modellen byggde jag när jag skulle fylla 40. Satt en hel vinter och filade, spacklade, putsade och laminerade.
Ett sätt att ta sig igenom 40-årskrisen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släppmedel är nog ganska standardiserat.
http://www.carbix.se/product.html/pva-slappmedel-05-l?category_id=21
Tänkte använda min vinge/profil för avgjutningen, då slipper jag ju det första steget, vilket nog sparar mycket tid o jobb. Det bör väl funka om jag stryker vingen med släppmedel och utifrån denna gör formen. Ytskikten på vingen verkar vara av typ Polyester / Epoxi så då bör den ju tåla detta.
Tack för tips och bra beskrivning, har ju lite pyssel i höstmörkret nu
Väldigt vacker modellbåt, kul att se
Tack för tips och bra beskrivning, har ju lite pyssel i höstmörkret nu
Väldigt vacker modellbåt, kul att se
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Ibland fastnar det även fast man tycker sig använt bra med Släppmedel, bra att vara förberedd på att det går fel ibland.
Polyester, Släppmedel och glasfiberväv kan man köpa på t.ex. Biltema. Vaxa gärna ytan innan för att fylla eventuella porer.
Polyester, Släppmedel och glasfiberväv kan man köpa på t.ex. Biltema. Vaxa gärna ytan innan för att fylla eventuella porer.
Ghaa, svårt det här. Har klurat fram o tebax nu o kollat massa tubeklipp, har nog blivit mer tveksam. Det känns ganska riskabelt att använda originalprofilen som plugg. Är orolig för att den fastnar eller blir kemiskt påverkad eftersom jag inte är säker på vilket material den är gjord i. Svårt att göra en bra formavgjutning av båda sidor då den är välvd i både bredd o djup, är väldigt tunn i bakkant o i vingspetsarna ( ca 2 mm ).
Har sett flera klipp där man gör fenor till surfbrädor. Där utgår man ifrån en träkärna i rätt profil och utformning, vilken man plastar med glasfiber o polyester på varje sida. Kan det vara ett möjligt o fungerande sätt ? Tänker att jag utgår ifrån tex 4 mm plywood, sågar ut profilformen efter originalet, plastar med glasfiber och fixerar för att få rätt välvning. När den torkat justeras tjocklek, profil med plast o glasfiber, slipas, justeras och kanske finjusteras med gelcoatspackel, färg ???
Länkar ett klipp där man formar o fixerar vingen ca 3 min in i klippet
https://www.youtube.com/watch?v=2uIWdEI1f2Y
Har sett flera klipp där man gör fenor till surfbrädor. Där utgår man ifrån en träkärna i rätt profil och utformning, vilken man plastar med glasfiber o polyester på varje sida. Kan det vara ett möjligt o fungerande sätt ? Tänker att jag utgår ifrån tex 4 mm plywood, sågar ut profilformen efter originalet, plastar med glasfiber och fixerar för att få rätt välvning. När den torkat justeras tjocklek, profil med plast o glasfiber, slipas, justeras och kanske finjusteras med gelcoatspackel, färg ???
Länkar ett klipp där man formar o fixerar vingen ca 3 min in i klippet
https://www.youtube.com/watch?v=2uIWdEI1f2Y
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 008 inlägg
Hur ska du få rätt profil och form på vingen med slöjdtekniken?
Johannes Carlssom tipsade om det sättet i början av tråden.
Ska du laminera på en kärna blir det lättare att forma om du använder balsa eller pu skum istället för plywood.
Johannes Carlssom tipsade om det sättet i början av tråden.
Ska du laminera på en kärna blir det lättare att forma om du använder balsa eller pu skum istället för plywood.