4 902 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Sätta igen dörr - hur isolera?
Hej, jag har en ytterdörr in till en i övrigt isolerad veranda som jag ska sätta igen. Tänker sätta igen den med z pael utvändigt och jobba mig inåt. Vad sätter jag innanför panelen? Ska jag ha en ångspärr o isåfall vardå? Ska isolera den nya biten vägg (där dörren suttit). På innervägg blir det målad träpanel. Buggaren
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
För att besvara frågan behöver man veta mer om intilliggande väggar, dimensioner och detaljutförande.
Jag tänkte göra det enkelt för mig och behålla dörrkarmen. Dels därför att invändigt blir fult att riva bort den. Lyfta av dörren och regla "dörrhålet", sätta panel utifrån och det blir samma panel som på resten av huset. Men vill ju isolera den nya biten vägg och frågan är om något bör sitta mellan ytterpanel o isolering? Och mellan isolering o innervägg? Måste ju kunna andas. På ena sidan om dörren finns fönster och på andra sidan "vanlig" yttervägg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Eftersom dörrhålet utgör en så begränsad del av hela väggen spelar det inte så stor roll hur man gör. Man behöver inte tänka på vare sig luftspalter eller ångspärrar. Sätt någon form av vindtätning på etterpanelens insida. Det kan vara asfaltpapp typ AC 350. Avsluta med samma material på isoleringens insida, innan du sätter på den invändiga panelen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Som jag skrev kan man strunta i det. För att veta om det är lämpligt eller olämpligt med ångspärr måste du redovisa hur intilliggande väggar är utförda. Dvs hur tjock isolering och av vilken typ finns där? Har omgivande väggar ångspärr? Detta är dock överkurs. Asfaltpapp av typen AC 350 är ångtrög och kan alltid användas.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Kolla och gör likadant som övrig vägg är uppbyggd.
Klicka här för att svara