Det är tydligt att laminatgolvet har tillkommit i efterhand och att det är därför som det är svårt att anpassa tröskeln till golvet. Jag tror inte det finns någon snabb fix till detta problem, som dessutom är snygg och hållbar. Jag tror, som flera varit inne på, att det är svårt att skära ut metallister så att de täcker även springan mellan karmarnas insida och laminatgolvet. Efter att ha sett henkku:s detaljskiss är jag rätt säker på att man behöver bygga upp en överbryggande tröskel i trä, lämpligen ek. Om man har tillgång till en fräsmaskin eller en bra handöverfräs med styrskena kan man göra den i ett stycke, annars får man göra den i delar (höjdmässigt). Den nya överdelen måste landa på tröskelns högsta del och laminatgolvet utan att vara infäst i det senare. Alternativet till detta är att såga bort tröskeln och tillverka en ny. I så fall är det inte första gången i historien som det sker.

kulle
justusandersson skrev:
Det är tydligt att laminatgolvet har tillkommit i efterhand och att det är därför som det är svårt att anpassa tröskeln till golvet. Jag tror inte det finns någon snabb fix till detta problem, som dessutom är snygg och hållbar. Jag tror, som flera varit inne på, att det är svårt att skära ut metallister så att de täcker även springan mellan karmarnas insida och laminatgolvet. Efter att ha sett henkku:s detaljskiss är jag rätt säker på att man behöver bygga upp en överbryggande tröskel i trä, lämpligen ek. Om man har tillgång till en fräsmaskin eller en bra handöverfräs med styrskena kan man göra den i ett stycke, annars får man göra den i delar (höjdmässigt). Den nya överdelen måste landa på tröskelns högsta del och laminatgolvet utan att vara infäst i det senare. Alternativet till detta är att såga bort tröskeln och tillverka en ny. I så fall är det inte första gången i historien som det sker.
Håller med dig om att det går o göra snyggare än metallist, men det är inget som gemene man brukar ha verktyg till o göra. Att kapa en metallist i rätt längd o sen haka ur i de båda ändarna med en bågfil är något som de flesta klarar och det blir en hyffsad lösning.

kulle skrev:
Om du tittar på TS första bild, hur ska det kunna dölja ett kantigt golv som dessutom har fläkts från sågningen ?...
Ja, det blir ju jobbigt :confused:
Kanske genom att såga ett rent snitt parallellt med tröskeln.

Vad som helst är ju snyggare än dessa aluminiumlister!

kulle skrev:
...
Dessutom kan man inte lägga något stumt mot laminatgolvet då det måste kunna röra sig.
Nej, de rör sig väldigt lite, är ju nästan "dött" material.
Men OK, en millimeters mjukfog kan vi kanske enas om ordnar biffen :)

kulle skrev:
Om du tittar på TS första bild, hur ska det kunna dölja ett kantigt golv som dessutom har fläkts från sågningen ?
Dessutom kan man inte lägga något stumt mot laminatgolvet då det måste kunna röra sig.
Precis vad jag tänkte också.
Jag tror jag har bestämt mig för att det får bli en alu-list för ändamålet, det blir enklast för mig. Visst, eklist hade varit snyggare, men jag har svårt att hitta en tillräckligt tunn färdigsågad bit i byggvaruhusen som dessutom stämmer på bredden så den precis täcker glipan mellan golv och dörrtröskel.
Jag skulle kunna såga till en själv, men det blir inte snyggt med de verktyg jag har, kommer bara frasa sönder kanterna.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.