Jag läser om linoleumgolv och jämför det med moderna plastmattor. Samtidigt tänker jag på ett annat material som jag inte vet namnet på. Det var som någon sorts tjärpapp eller något liknade. Inte armerat med juteväv som linoleumgolv utan bara något pappliknade material. Kanske lite grövre. Det hade en mönsterfärgad översida och kunde strykas med fernissa när det blev slitet. Även målas med täckande färg om det var mycket slitet.
Vad hette detta golvmaterialet?

Man kallade det för korkmatta, även om jag inte tror att det innehöll någon kork. Snarare papp som pressats under hårt tryck. Billigt och mycket vanligt fram till 60-talet. Tjock linoleum som läggs på bra underlag av proffsläggare är överlägset bättre.

Räknenisse: Masonit känner jag till mycket väl, så det är det inte. Då tror jag mer på Korkmatta, utan kork. Materialet var ganska tunt, kanske 1 - 2 mm.

BirgitS
Korkmatta är ett annat ord för linoleum.
http://byggnadsvard.se/byggnadskultur/golv/linoleum-korkmattor
Det fanns ett behov av en matta som var billigare än linoleummattan och 1938 påbörjade man produktionen av en ny typ av matta, Götaleum, i Sverige. Den hade tidigare producerats i Tyskland och Holland under andra namn. Mattan består av bituminerad lumppapp som förses med samma sorts oljetryck som tryckvara. Andra fabrikat var Congoleum, Balatum samt Trelinum.

Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
BirgitS: I ditt inlägg med länken fanns det något som hette Götaleum. Det stog lumppapper indränkt med Bitumen (asfalt utan grus). Det stämmer rätt bra då dom här mattorna var som tjärpapp.

Verkligen papp? Förstår att det behövde fernissas och målas om det skulle klara att slitas som golv.
Låter som ett utpräglat lågbudgetalternativ. Mycket få exempel bevarade gissar jag...

Roligt att höra om i vart fall:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.