Håller på och inreder vår kallvind i en tvåvåningsvilla från 2005. På det befintliga (oisolerade) sneda innertaket av råspontluckor kommer vi att sätta luftspalt/masonit/240mm isolering/ångspärr/45mm regel o isolering/gips. Gavlarna har vindskydd, dessa isolerar vi 170mm och sätter ångspärr, 45mm regel o isolering och sen gips.På vindsgolvet reglar vi cc30 ovanpå golvbjälklaget (som idag är fyllt med 55 cm lösull ovanpå ångspärren i innertaket på våningen under), lägger golvspånskivor och parkett eller laminat. Har tagit upp hål och satt in en trappa upp till vinden. Så långt inga konstigheter.

Det jag undrar över är hur jag ansluter ångspärren i nederkant av snedväggar och gavlar till befintliga ångspärren i golvet (dvs till plasten i taket på våningen under)?

Måste jag gräva mig ned genom lösullen till befintliga ångspärren i golvet? Eller kan jag dra ångspärren från väggarna vidare in under spånskivor (eller parkett?) och ansluta till undervåningens plast vid trapphålet? Eller räcker det om jag drar in ångspärren i nederkant av väggar nån halvmeter under nya golvet och hoppas på att ingen fukt ska leta sig ut genom parkett/spånskiva/isolering och vidare ut mot yttervägg i vindsbjälklaget?

Jag har nu diskuterat med kunniga snickare och kommer att dra ner plasten från väggarna, genom lösullen, ner till undervåningens plast.

Fuktmässigt hade det fungerat OK att bara dra in plasten under spånskivorna, men det hade varit svårare att behålla undertryck i huset. Att dra fram plasten till trapphålet hade också fungerat map fukt och undertryck, men risken hade funnits att det blåser in i isoleringen i bjälklaget mellan vind och övervåning med följd att golvet hade blivit kallt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.