Har ett befintligt mellanbjälklag med golvreglar cc600. Pga höjden har jag tänkt att lägga råspont 17mm (med golvvärmeslingor mellan) sedan ovanpå detta golvspånskivor 12mm och sedan foam och sist ett laminatgolv. Men blir lite osäker på om detta räcker? Läste att man ska ha minst 28mm glespanel och 22 golvspånskiva. Vad tror ni?
Och ska det vara en ångspärr innan laminatgolvet?

Hej. Jag håller på och skall lägga golvvärme på övervåningen och på inrådan av erfaren snickare lägger jag 21x95 gles och på det 12mm golvspån.

Jag hade aldrig någonsin lagt klenare golv än 28 gles och 22 spån.

Skall du ändå lägga 17mm slang så kan du ju lika gärna köra spårad golvspånskiva det bygger ju minst.

Oldboy skrev:
Jag hade aldrig någonsin lagt klenare golv än 28 gles och 22 spån.
Är det pga golvet kan svikta? Om jag kompletterar med golvreglar till cc300 istället?
Annars blir golvet för högt för mina dörrar :( Eller så får jag hyvla ner golvbjälkarna...

Men hallå!

Glespanel 28x70 mm använder man i tak (och ibland för luftspalt i vägg) men aldrig i golv!

På golvbjälkar c-c 600 passar 28 mm golvträ. Blir stabilt och bra.

Varför skall du ha golvvärme där uppe, där golvet ändå värms från bottenvåningen?

Ja, minimum för golv anser jag är 22 mm golvspån, (cc 60 cm och utan frästa spår i spånet), el mkt bättre spontade golvbrädor som KoW nämner.

Jag förstår mig inte på hur man tänker i dagens byggen där golvbjälkar överdimensioneras men själva golvet accepterar man obehagligt tunna och klena lösningar som tappar den lilla bärighet de har om det blir blött en längre tid, såsom t ex vid läckage från golvvärme. (Uppblötta spånskivor har ju lika mkt bärighet som digestivekex doppade i kaffet.)

Om golvvärme är ett måste på övervån som ju rimligtvis har en varm vån under så är det nog lämpligt att t ex minska cc, el att bygga ett styvare/bärande golv mellan bjälkarna. 12 mm spån hade jag aldrig använt, såvida inte det är cc 0 mm. Det använde jag när jag var liten och byggde tågbanor... Inte ens då vågade jag kliva på spånplattan utan att veta att det var en bärande regel direkt under.

Det tycks ju dock som att du har 29 mm till godo (17 + 12). Är ju mkt bättre att använda ett mtrl som är 29 mm tjockt än två klena sladdriga. Jag tycker mig ha förstått att spårad 22 mm spån på cc 60 anses ok, men det är verkligen på gränsen, och inga som helst avvikelser/felmonteringar el likn klaras. Om du kan fixa cc 30 så duger nog både spårade golvspån och den första metoden som du föreslog (17 + 12). Dock behöver du nog vara om dig och kring dig med det "bärande" 17 mm råsponten och se till att inga försvagande kvistar finns någonstans.

22mm spårad golvspånskiva räcker. Sen lumppapp, ångspårr och golv, men välj parkett 12-15 mm istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.