Sitter och skissar på blivande hus och planlösning.
2-plans hus. Hur ser sällskapet på att ha badrum (WC, dusch, badkar) ovan kök?
Har ni egen erfarenhet?
Det är ju då ljud från avlopp jag funderar över.
Går det att "bygga bort" ljudet i mellanbjälklaget? Bjälklaget kommer att byggas i trä.

Åsa Lund
Det är nog ingen stor risk att det är fullsatt i köket och badrummet samtidigt?

Åsa Lund skrev:
Det är nog ingen stor risk att det är fullsatt i köket och badrummet samtidigt?
Jo tyvärr kan det vara så. 3 barn med kompisar, gäster osv...
Jag är egentligen inte så känslig. Men har jag chansen att påverka vid nybygget så vill jag göra det.

tullemannen skrev:
Jo tyvärr kan det vara så. 3 barn med kompisar, gäster osv...
Jag är egentligen inte så känslig. Men har jag chansen att påverka vid nybygget så vill jag göra det.
Isolera avloppsrören så bör det inte vara några större bekymmer. Låter gör det i regel när det rinner nedåt. Det röret bör ju hamna i något schakt som går att isolera rätt rejält.

falkn skrev:
Isolera avloppsrören så bör det inte vara några större bekymmer. Låter gör det i regel när det rinner nedåt. Det röret bör ju hamna i något schakt som går att isolera rätt rejält.
Beroende på tjocklek av bjälklaget (vilket jag inte vet ännu) så funderar jag på att sätta kortlingar under avloppsrören (ej i kontakt med varandra) och sedan sätta flera lager gips mellan bjälkarna. På det viset skulle det kunna bli 4-5 lager gips totalt under avloppsrören (inkl innertaket).
Har sett att det finns "ljudisolerade" avloppsrör att köpa också. Tillsammans med mineralull så borde det bli ganska tyst. Men jag vill inte ha en massa skvalpande i kökstaket.

Ljuddämpade plastavloppsrör brukar inte vara särskilt tysta ändå. Rehaus raupiano plus med gummiupphängning är en bra början. Men man får se till att det monteras enligt anvisningarna och inte har kontakt med bjälklaget.

https://www.rehau.com/se-sv/bygg-och-anlaggning/tappvatten-och-spillvattensystem/avloppsror#tab1

Eftersom plaströren är så pass lätta blir det mycket skvalpande ändå så man får höja vikten på dem med bitumen eller något annat tungt.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Smaltfolie-Bitumen-4-st-2000021214/

Ett frihängande undertak med tre lager gips på det så borde det räcka.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.