Hej,

Skulle sätta upp en hylla på gipsvägg i helgen. Borrade första hålet och det visade sig att det var dubbelgips. När jag skulle borra andra hålet några dm åt sidan så tog det dock stopp när jag kommit igenom första gipsskivan och när jag lyser in ser jag något blankt. Provade ytterligare några cm åt sidan och där fanns ingen metall utan bara dubbla gipsskivor igen. Provade några dm rakt ovanför hålet med metall i och även där fanns metall bakom första gipsskivan.

Vad kan det vara och vågar jag fortsätta? Det är i en lägenhet, nybyggd för något år sedan och det är ett badrum på andra sidan väggen men borde inte gå något vatten där jag borrar och särskilt inte direkt bakom första lagret gips när det är två lager bredvid?

Tack på förhand!

Det är förmodligen reglat med stålreglar.

Och "stålreglar" låter lite kraftigare än det är. Det är alltså reglar av bockad plåt. Inga problem att borra igenom. När gips monteras mot sådana reglar borrar sig skruvarna igenom plåten nästan lika snabbt som i en träregel.

Skall du sätta upp hyllan där, så borra först med en borr som är minst 1mm smalare än skruven, gärna ännu mindre. Och låt skruven fästa i plåten, du behöver ingen gippsplugg om du har en regel bakom.

Det kan ju vara en ordentlig hantverkare som har skyddat vattenrör med en plåt så att det inte ska går att sätta en skruv i tappvattnet av misstag.

useless skrev:
Det är förmodligen reglat med stålreglar.
Janus82 skrev:
Det kan ju vara en ordentlig hantverkare som har skyddat vattenrör med en plåt så att det inte ska går att sätta en skruv i tappvattnet av misstag.
Ok, men borde inte plåten/regeln sitta bakom båda skivorna i dessa fall? Detta sitter bakom första lagret av gips i en vägg som har dubbla skivor. Det är det som är så märkligt. Hade den suttit bakom båda skivorna så hade jag nog antagit att det var en regel. Är det vanligt att man sätter upp plåt som skydd mot vattenrör i nybyggda lägenheter?

Att det går vatten där känns orimligt, men man vet ju aldrig. Stammen går på andra sidan väggen i badrummet men inte där jag borrar och ingenting med inkommande vatten eller avlopp finns direkt på andra sidan väggen.

Är kanske en skarvplåt är det lägenhetsavskiljande vägg?

Andreas_kalmar skrev:
Är kanske en skarvplåt är det lägenhetsavskiljande vägg?
Som använts för att skarva första lagret gips? Låter mer rimligt isåfall. Inte lägenhetsavskiljande. På andra sidan väggen har vi vårt badrum.

OK, jag fattade inte att det var plåt mitt i väggen. Det känns udda. Spontan gissning, skarvplåt, som någon varit inne på. Om de har velat lägga andra lagret gips med förskjuten skarv. Första lagret skruvat i reglar, andra lagret har sina skarvar mitt mellan reglar, så lägger de en plåtremsa för att ha ngt. att skruva i. Vet inte om man "gör så".

En idé bara, men skulle du inte med en magnet eller regelfinnare försöka skaffa dig en bild av metallens utbredning?

Skarvplåt ingår i brandcellen mellan lager 1 och 2 känns överdrivet i en innervägg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.