9 366 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Tjocklek på hyllplan
Jag vill bygga några hyllplan som blir 85 cm långa och 40 cm breda. De kommer bara att fästas på kortsidorna. Hyllorna ska användas till köksporslin. Skulle gärna använda mig av färdiga vita hyllplan av spånskiva, men är orolig att de kommer att svikta på mitten, vet alltså inte vilken dimension jag behöver antingen av spånskiva eller av gran/furu.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du kan inte tänka dig att sätta en liten stödpinne vid mitten på hyllplanen?
Tips:
Jag har fyra 80-centimeters (765x350) hyllplan där det mesta av vårt bordsporslin och glas står, för ca 12 kuvert. Nåja, mycket och kanske det tyngsta, står ju nederst på skåpbotten.
Hyllplanen är i härdat glas, 6 mm tjockt, IKEA standardinredning.
Ingen synbar nedböjning alls där
Tips:
Jag har fyra 80-centimeters (765x350) hyllplan där det mesta av vårt bordsporslin och glas står, för ca 12 kuvert. Nåja, mycket och kanske det tyngsta, står ju nederst på skåpbotten.
Hyllplanen är i härdat glas, 6 mm tjockt, IKEA standardinredning.
Ingen synbar nedböjning alls där
Vis av böcker säger jag att 850 i 18mm fäst längst ut, kommer att bågna om du lastar på rejält med porslin. Mina inbyggda rent sensomotoriska vågar jag har i armarna, säger nämligen att en ordentlig poslinstrave till och med kan väga lite mer än böcker.
Jag flyttar in konsolerna till C-C 600 när jag sätter upp hyllplan 800 t=18. Längre konsolavstånd ger nedböjning.
Om du måste ha det spannet, överväg att skruva en T-profil i stål från undersidan – det gör mycket på det spannet!
Jag flyttar in konsolerna till C-C 600 när jag sätter upp hyllplan 800 t=18. Längre konsolavstånd ger nedböjning.
Om du måste ha det spannet, överväg att skruva en T-profil i stål från undersidan – det gör mycket på det spannet!
Härdat glas, den varianten har jag inte tänkt på. Ska undersöka saken.
Om jag använder mig av 18 mm träskiva, furu eller gran, borde inte det vara styvare än de vanliga spånskivehyllplanen?
Finns även 25 mm, har jag sett någonstans.
Ett alternativ kan bli att jag testar utan T-profil, går ju alltid att sätta dit vid behov. Vill att det ska vara så osynligt som möjligt. Hade tänkt skruva dit en L-vinkel i kortsidorna, att lägga hyllplanen på, eftersom det är fasta väggar på båda sidorna.
Om jag använder mig av 18 mm träskiva, furu eller gran, borde inte det vara styvare än de vanliga spånskivehyllplanen?
Finns även 25 mm, har jag sett någonstans.
Ett alternativ kan bli att jag testar utan T-profil, går ju alltid att sätta dit vid behov. Vill att det ska vara så osynligt som möjligt. Hade tänkt skruva dit en L-vinkel i kortsidorna, att lägga hyllplanen på, eftersom det är fasta väggar på båda sidorna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Om det inte bågnar direkt så kommer det att göra det med tiden, är provat (man får vända hyllplanen efter något år)
Helträ fungerar bättre och 25 är ju bättre än 18.
Helträ fungerar bättre och 25 är ju bättre än 18.
Vända på dem efter något år, det var ju också ett bra tips, tack
Klicka här för att svara