Hej
Håller på att renovera hallen, golvåsarna går i pilens riktning och är ca 600cc 45x 250 eller i närheten, det är även den vägen jag ska slå glespanelen och lägga golvvärmeslangarna sen. Räcker det med att kottla med 45x70 eller måste jag gräva ut all spån till botten för att få in samma dimention? Kanske kan kottla 300cc?
Så här blir alltså ordningen då det är klart...
Golvås med kottling, glespanel med värmeplåt och slang, 10mm spån och ett vinylklickgolv
Håller på att renovera hallen, golvåsarna går i pilens riktning och är ca 600cc 45x 250 eller i närheten, det är även den vägen jag ska slå glespanelen och lägga golvvärmeslangarna sen. Räcker det med att kottla med 45x70 eller måste jag gräva ut all spån till botten för att få in samma dimention? Kanske kan kottla 300cc?
Så här blir alltså ordningen då det är klart...
Golvås med kottling, glespanel med värmeplåt och slang, 10mm spån och ett vinylklickgolv
Du vill göra så för att spara höjd?
Det finns risk för lite svaj mellan åsarna som jag ser det då, inte så mycket som bär upp punktlast med 10mm spån.
Kör du med 22mm golvspån så ska det fungera utan problem. Då använder du bara glespanelen för att hålla uppe GV. Annars är den mycket större del av lastbärande konstruktionen.
Det finns risk för lite svaj mellan åsarna som jag ser det då, inte så mycket som bär upp punktlast med 10mm spån.
Kör du med 22mm golvspån så ska det fungera utan problem. Då använder du bara glespanelen för att hålla uppe GV. Annars är den mycket större del av lastbärande konstruktionen.
Jo det är för att spara lite höjd. Vad behöver jag då kottla med för dimention och vilken cc för att få ett stabilt golv. Åsarna 50x250 och är 600cc.
Glesen blir 28x95 eller 28x120
10mm spån på det sen.
Kör hellre tätare cc på kottlingen än gräva ner till botten
Glesen blir 28x95 eller 28x120
10mm spån på det sen.
Kör hellre tätare cc på kottlingen än gräva ner till botten
Om du har grövre kortling mellan befintliga golvreglar så kommer du skapa ett nytt undergolv som glespanelen och GV slangarna ligger i. Med tillräckligt många så ersätter du stadgan stadgan som försvinner pga att du vänder riktningen på glespanelen och lägger den mellan golvreglarna.J jooohan skrev:
Jämför med hur golvet sett ut om du lagt glespanel tvärs befintligt bjälklag och sen lagt golv ovanpå detta.
Klicka här för att svara