Funderar på att gjuta ett antal fyrkantiga rör i betong med dimensionerna 120x120cm, 60cm hög. Godstjocklek 7-8cm tjock kanske. Tänkte stapla dem som vanligt och använda dem som dricksvattenbrunn.

Kan man hoppa över armering i detta fall eller kommer ringarna att spricka/gå sönder?

Ska du ha en kvadratisk brunn med skarvar mellan ”ringarna”, det låter onödigt krångligt.
En brunn brukar man väl dölja, eller är det i dekorativt syfte som den ska ha en speciell form?

Näe, det grundar väl sig mest i snålhet. En betongring 120cm ring 60cm hög kostar 2000:- och jag behöver nog ringar för 3-4 meter djup brunn minst.

Så därför gick jag i tankarna att gjuta egna ringar.

Skippa idén skulle jag säga. Att brunnsrör är runda är ingen slump. Rund är den starkaste formen och står emot marktrycket bäst. Raka sidor har mycket lättare för att tryckas in och kollapsa. Tänker du dig dessutom att börja skippa armeringen så tror jag inte alls att det håller.
Har du räknat på materialåtgången? Tänkte du blanda själv från säck?
Jag uppskattar att det går ca 230 liter färdig betong per ring, dvs 20 säck betong från bygghandeln a 40-50 kronor säcken så bara där hamnar det på en tusenlapp exklusive armering och material till formen.
2000:- per ring att köpa färdigt och hållbart känns plötsligt rätt billigt.
Skulle hellre lägga tid på att försöka leta fram begagnade ringar isf för att försöka spara pengar

• Gilla
Grillo och 1 till
  • Laddar…
Glöm det där.
Fyrkantiga ringar kräver mycket armering och tjocka väggar för att hålla.

Om betongringar är för dyra tycker jag att du skall stensätta brunnen på gammalt vis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.