8 551 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Kan man limma Huntonittak på innertak av gips?
Är i full färd och ska renovera tvättstuga och ett badrum och tänker sätta Huntonittak där. De finns i bredd300 och 600 mm. Idag sitter det falsat gipstak och ska jag skruva upp det, måste jag eventuellt regla om. Kan jag då limma upp taket med kraftlim och skruva i de regler som finns? Eller kommer taket att börja hänga?
Har åkt i en fallgrop själv och fick regla om
Huntonit har en liten skillnad i fästbredd , stämmer inte riktigt med gips 300 C/C är det ett litet rum kan det gå men större så förändras måtten lite , så i mot slutändan diffade det .
Att limma är nog svårt och plattorna kan komma ned , klart lim biter , men dom måste sitta i spänn ett tag , för limmet att torka , blir nog rätt jobbigt .
Mät in var reglarna kan vara och känn med en syl om det stämmer med dessa och huntoniten ,
de reglar som finns kanske klarar sig på bredden
Fundera lite mer hur du kan göra
Huntonit har en liten skillnad i fästbredd , stämmer inte riktigt med gips 300 C/C är det ett litet rum kan det gå men större så förändras måtten lite , så i mot slutändan diffade det .
Att limma är nog svårt och plattorna kan komma ned , klart lim biter , men dom måste sitta i spänn ett tag , för limmet att torka , blir nog rätt jobbigt .
Mät in var reglarna kan vara och känn med en syl om det stämmer med dessa och huntoniten ,
de reglar som finns kanske klarar sig på bredden
Fundera lite mer hur du kan göra
Jag har valt 300 C/C på huntonittaket. Reglarna ligger idag tvärs över taket och inte längs med under nuvarande gips. Jag tänker lägga huntonittaket så att kortändan på slutar på en regel. Då får jag totalt 3 fästpunkter. En på varje kortsida och en fästpunkt mitt på. Förstår du vad jag menar då? Och tror du det blir bra? 
För att få det bra och inte hänga , är en infästning längs långsida och kortsidor ett måste ,
med skruvavstånd ca 20 cm och i närheten av hörn .
Jag uppfattade att du hade ett mått på 400 mellan något , då kommer det att halta med fästpunkter . Men swedjeep säger , varför inte regla upp lite med exakta mått så kan det inte bli fel , lämpligt med 22X70 , så finns det lite att vinka på om något kommer fel ,
Tänk på att inte få en bit kvar som är 5 cm utan flytta taket lite åt ett håll , så båda ändarna blir lika i mönster i taket
med skruvavstånd ca 20 cm och i närheten av hörn .
Jag uppfattade att du hade ett mått på 400 mellan något , då kommer det att halta med fästpunkter . Men swedjeep säger , varför inte regla upp lite med exakta mått så kan det inte bli fel , lämpligt med 22X70 , så finns det lite att vinka på om något kommer fel ,
Tänk på att inte få en bit kvar som är 5 cm utan flytta taket lite åt ett håll , så båda ändarna blir lika i mönster i taket
Klicka här för att svara